Czy wiesz, że wyniki wyświetlane w wyszukiwarce Google są personalizowane? Dlaczego niektóre strony pokazują się w pierwszych wynikach wyszukiwania? Jeśli chcesz poznać tajemnice Google – koniecznie czytaj dalej.
Algorytmy Google – co to takiego?
Według statscounter.com, w kwietniu 2020 r. z wyszukiwarki Google korzystało aż 91,89% użytkowników internetu. To właśnie algorytmy organizują treść i umożliwiają internautom znalezienie tego, czego szukają. Można powiedzieć, że algorytm Google jest pewnym zbiorem zasad postępowania, którymi kieruje się wyszukiwarka w procesie wyboru stron internetowych wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. W prosty sposób można opisać go jako program komputerowy składający się z reguł, które mają za zadanie rozwiązać w skończonej ilości kroków dany problem – w tym przypadku zapytanie wpisywane w oknie wyszukiwarki.
Co ciekawe, wyniki wyszukiwania są personalizowane. W zależności od zebranych danych na temat użytkowników, wyszukiwarka pokaże im różne wyniki przy poszukiwaniu tej samej frazy. Można to łatwo sprawdzić, wpisując zapytanie w używanym przez siebie oknie i to samo pytanie w oknie incognito.
Na czym polega działanie algorytmów Google i jakie czynniki na nie wpływają?
Podstawą działania wyszukiwarki, tym samym jej algorytmów, jest system rankingowy, który powstaje na podstawie dokładnego przeanalizowania ogromnej ilości stron internetowych dostępnych w sieci. To właśnie do zadań algorytmów Google należy uszeregowanie zasobów, nadanie im odpowiednich wartości oraz przeanalizowanie i zrozumienie zapytania oraz w efekcie – pokazanie wyniku maksymalnie dopasowanego do danej frazy.
Podaje się, że obecnie jest aż 200 czynników wartościujących strony przy organicznych wynikach wyszukiwania. Duża część z nich jest tajemnicą Google, pozostałe są dobrze znane, a nawet wymagane przez wyszukiwarkę przy wysokich wynikach pozycjonowania strony.
Podstawowe czynniki wpływające na widoczność strony w wyszukiwarce to:
- zastosowanie właściwych słów kluczowych w treści strony, tytule, nagłówkach i metaopisach;
- szybkość wczytywania strony;
- jej działanie na urządzeniach mobilnych;
- jakość oraz ilość wartościowych linków prowadzących do strony.
Słowa kluczowe a algorytmy Google
Okazuje się, że to właśnie dzięki algorytmom Google jest w stanie bardzo dokładnie przeanalizować wpisaną frazę i nie tylko zrozumieć jej sens, ale i kontekst zapytania. Ponadto wyszukiwarka nie zwraca uwagi na literówki i błędy ortograficzne, nawet jest świadoma zapisu synonimów.
W przeszukiwaniu przez Google stron internetowych, w celu wytypowania tych odpowiadających na pytanie wpisane w wyszukiwarkę, pomagają słowa kluczowe, czyli frazy (zdania lub ich równoważniki), które użytkownicy w nią wpisują, aby otrzymać wyniki powiązane z danym zapytaniem. Ze słowami kluczowymi związane jest SEO (Search Engine Optimization) – inaczej optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Optymalizacja z kolei to proces, który ma za zadanie podnieść pozycję strony w wyszukiwarce dla konkretnych fraz kluczowych. SEO skupia się na organicznym wyszukiwaniu. Oznacza to, że procedura wyszukiwania nie jest zmodyfikowana przez uwzględnienie płatnych reklam, które mają pierwszeństwo wyświetlania ponad standardowymi wynikami. SEO ciągle ewaluuje – zmienia się wraz ze zmianami algorytmów Google i zmianami wyszukiwań użytkowników.
Praktyczne zastosowanie słów kluczowych pod kątem algorytmów Google
Podstawę pozycjonowania dowolnych stron stanowi wykorzystanie odpowiednio dobranych słów kluczowych w treściach wprowadzanych na strony. Ważne słowa kluczowe należy umieszczać na odpowiednich poziomach tekstu, ponieważ wzmacnia to pozycję strony w rankingach wyszukiwarek. Słowa kluczowe warto wprowadzać do nagłówków H1-H6, a także wykorzystywać je w elementach znacznika TITLE i Meta Description.
Dostępnych jest szereg narzędzi umożliwiających znalezienie słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Są to zarówno narzędzia płatne, jak i darmowe. Najpopularniejsze z nich to:
- pakiet Mangools, w skład którego wchodzi KWFinder;
- Senuto;
- Semstorm;
- Keysearch;
- Ahrefs;
- AnswerThePublic;
- Google Keyword Planner.
Autor tekstu: Hanna Krugiełka