Gated content w pigułce – czy opłaca się zamykać publikowane treści?

Tworzysz treści, które udostępniasz szerszej publiczności? Z chęcią dzielisz się wiedzą, ale chciałbyś dostać coś w zamian? Zdobyć nowych klientów? Gated content to pewnego rodzaju kompromis dający korzyści obu stronom.

Gated content – co to jest?

Publikowane w sieci materiały, takie jak artykuły, webinary, podcasty lub inne treści, możesz zamknąć dla pewnej grupy odbiorców. Dopiero po wykonaniu określonej czynności użytkownicy otrzymują dostęp do zasobów. Zazwyczaj jest to prośba o wypełnienie formularza z danymi kontaktowymi lub zapis do newslettera. Takie podejście jest powszechnie stosowane w strategiach marketingowych w celu budowania bazy z adresami mailowymi czy generowania leadów. Jest to pewnego rodzaju kompromis, który polega na wymianie informacji w zamian za uzyskanie dostępu do wartościowych treści.

Wady i zalety gated content

Możliwość zamknięcia publikowanych treści trzeba dobrze przemyśleć. Wielu marketingowców ma wątpliwości co do zasadności wprowadzania tego rodzaju strategii działania. Ma ona swoje wady i zalety, które warto rozważyć.

ZALETY:

  1. Kontrola dostępu — trzymasz rękę na pulsie i jesteś w stanie kontrolować, kto ma dostęp do publikowanych przez ciebie treści. Może to być przydatne, jeśli chcesz skupić się wyłącznie na grupie docelowej.
  2. Zarobek — jeśli twoje treści są unikatowe, np. dajesz czytelnikom dostęp do własnych analiz, to za włożoną pracę możesz oczekiwać zapłaty. Nawet niewielka opłata przy większej skali da ci możliwość zarobkowania.
  3. Leady — zamknięte treści mogą generować leady. Zbierasz potencjalnych klientów, którzy są zainteresowani publikowaną przez ciebie treścią. W konsekwencji łatwiej ich zachęcić do zakupu produktów czy usług, jakie oferujesz.
  4. Relacje — masz doskonałą okazję, żeby zbudować trwałe relacje z potencjalnymi klientami oraz zwiększyć swoją sprzedaż.

WADY:

  1. Ruch na stronie — gated content może zmniejszyć ruch na twojej stronie oraz ograniczyć widoczność.
  2. Negatywne odczucia — ludzie sceptycznie podchodzą do ujawniania swoich danych, co może zniechęcić ich do ponownej wizyty w witrynie.
  3. Poczucie manipulacji — rejestracja czy subskrypcja mogą wzbudzić w czytelnikach poczucie manipulacji, co przełoży się na szybkie opuszczenie strony i niechęć do powrotu.
  4. Niska konwersja — generując wiele leadów, nigdy nie masz pewności, czy będą prowadziły do konwersji. Publiczność może zdobyć dostęp do zamieszczonych treści, ale niekoniecznie przełoży się to na zainteresowanie ofertą.

Przeczytaj również: Rodzaje tekstów, czyli jakie treści tworzy copywriter?

Zamykanie treści — wariant strategii marketingowej

Ostatecznie o zastosowaniu gated content powinny decydować założone przed ciebie cele oraz branża, w jakiej się poruszasz. Wiąże się on z pewnym ryzykiem, jednak jest to domena wielu strategii marketingowych. Warto znaleźć równowagę pomiędzy poszerzaniem bazy danych a dostarczaniem wartościowych treści. Te powszechnie dostępne staną się motorem działań dla tematów, które potem zamkniesz. Taka kombinacja może się okazać najlepszym rozwiązaniem, które umożliwi dotarcie do szerokiego grona czytelników przy jednoczesnym generowaniu leadów.

Monitorowanie działań po zastosowaniu gated content

Kluczowe jest stałe monitorowanie reakcji czytelników na zamykane treści. Pozwoli to zrozumieć skuteczność działań oraz zbadać wpływ na odbiorców. Dzięki temu sprawdzisz wskaźnik konwersji. Czas pozostawania na stronie również jest dobrym miernikiem. Łatwo porównasz go z tym, który generują treści otwarte. Śledź aktywność leadów po uzyskaniu dostępu do gated content. Zwróć uwagę, jakie działania podejmują po otwarciu treści. Warto również przyjrzeć się komentarzom i opiniom zamieszczanym pod artykułem. Mogą dostarczyć cennych wskazówek dotyczących jakości prezentowanych materiałów. Takie monitorowanie zachowania klientów jest kluczowe przy zastosowaniu strategii gated content.

Autor tekstu: Dominika Młynarska

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *