Freelancing, czyli bycie tzw. wolnym strzelec to coraz popularniejszy model pracy wśród copywriterów, grafików czy programistów. Bycie sobie samemu szefem wiąże się z niezależnością i swobodą, z drugiej zaś strony z koniecznością szukania sobie zleceń. W innym przypadku freelancer nie zarobi wystarczająco, bo nie ma płacy gwarantowanej – w jednym miesiącu może zarobić więcej a w drugim mniej. Ciągłość zleceń jest istotna w modelu freelancera i by ją utrzymać, warto przyjąć pewne strategie działania. Zatem gdzie freelancer może zdobyć zlecenia? Sprawdź!
Gdzie freelancer może zdobyć zlecenia?
Freelancer rozpoczynający swoją karierę powinien wpierw stworzyć swoje portfolio, choćby na własnym dysku. W jednym miejscu powinien mieć zebrane informacje o swoim doświadczeniu zawodowym oraz zleceniach, które dotychczas wykonywał w ramach swojej dziedziny – oczywiście zazwyczaj pozostając zatrudnionym.
To pozwoli na konkurencyjność w przypadku składania oferty.
Mając przygotowane portfolio można śmiało zarejestrować się w miejscach, gdzie nie brakuje zleceń.
Portale dla freelancerów
Popularnym miejscem do poszukiwania zleceń dla freelancerów są tematyczne portale. Zleceniodawca publikuje zapytanie ofertowe, a zainteresowani składają oferty.
Ostatecznie wybrana będzie tylko jedna oferta, przy czym oprócz ceny, ważna będzie tu atrakcyjna prezentacja własnych umiejętności, zawarta na profilu.
Portali nie brakuje, niektóre z nich oferują też możliwość wystawienia faktury w imieniu freelancera. Może to być wygodne dla tych, którzy nie zdecydowali się jeszcze na zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej.
Gdzie freelancer może zdobyć zlecenia? Na grupach na social media!
Zlecenia dla freelancerów są dostępne również na Facebooku. Pełno tu grup, na których wystawiane są zlecenia.
Minusem jest tu dość niski poziom i oczekiwania finansowe. Ciężko się czasem przebić, bo niskie stawki nie będą zadowalające na profesjonalnego copywritera. Grupy na Facebooku to dobra opcja dla doraźnych copywriterów, np. studentów, chcących sobie dorobić wolnym czasie.
Własna strona internetowa
Freelancer, który już jakiś czas istnieje na rynku i myśli poważnie o rozwijaniu swojej działalności, powinien mieć własną witrynę internetową.
Jest to łatwy i niedrogi sposób na publikacje swojego pełnego portfolio oraz miejsca, gdzie można budować swoją markę.
Własna strona internetowa freelancera świadczy o jego profesjonalizmie i perspektywicznym myśleniu o swojej działalności. Można się spodziewać, że dobrze prowadzona strona sama ściągnie zleceniodawców, gdy się wypozycjonuje.
Niestety, nie jest to szybkie rozwiązanie. Bycie dostrzeżonym przez roboty Google zajmuje kilka miesięcy. To trochę za długo na oczekiwanie zleceń, więc można pokusić się o reklamę lub równoległe działania mające na celu zdobycie zleceń.
Kreatywne sposoby znajdowania zleceń przez freelancera
Poniżej przedstawiamy kilka kreatywnych sposobów, aby znaleźć zlecenia.
Zlecenie poprzez polecenie
Nic tak nie stwarza okazji do satysfakcjonującej współpracy niż rekomendacje od zadowolonego klienta. Zdarza się niejednokrotnie, że freelancer jest polecany jako osoba niezawodna i profesjonalna. Dla zleceniobiorcy wiąże się z to z pewnością i poczuciem bezpieczeństwa, dla freelancera praca z ciekawym klientem.
Warunek jest tylko jeden, na rekomendacje trzeba zasłużyć. Ciężka praca, uczciwość i ciągły rozwój procentują renomą, a ta sama przez się ściąga klientów.
Samodzielne poszukiwanie zleceń przez freelancerów
Nie warto siedzieć z założonymi rękami, czekając na ofertę życia. Można wziąć sprawy w swoje ręce, przejrzeć internet i wysłać propozycje współpracy do firm, których wizerunek w internecie jest w opłakanym stanie.
Również często w najbliższym gronie okazuje się, że ktoś prowadzi biznes, ale nie ma głowy do poprowadzenia strony czy dodawania systematycznie contentu. I komu to zlecić – osobie, która właśnie się pojawiła z doskonałą ofertą i może od razu bezpośrednie porozmawiać o szczegółach.
Gdzie freelancer może zdobyć zlecenia – podsumowanie
Poszukiwanie zleceń przez freelancerów jest koniecznością, specyficzną dla tej formy pracy. Wymaga to wysiłku i kreatywności, ale trud z czasem popłaca ciągłością współpracy. Najlepiej jest korzystać równolegle z kilku metod zdobywania zleceń przez freelancerów, bo zwiększa to prawdopodobieństwo uniknięcia luk w zdobywaniu dochodów.