Nie ma produktu idealnego dla wszystkich. Jeśli wciąż boisz się kierować swoją ofertę tylko do wybranych – to artykuł dla Ciebie. Znajdziesz w nim wskazówki, jak dotrzeć do Twoich wymarzonych klientów.
Co to jest grupa docelowa?
Wyobraź sobie, że stoisz na scenie. Przed sobą widzisz tylko ciemne obrysy osób. Nikt nie powiedział Ci, kto znajduje się wśród publiczności. Chcesz zacząć prezentować swoje produkty, ale… no właśnie, ciężko mówić, jeśli nie wiesz do kogo.
Dokładnie tak samo wygląda Twoja komunikacja z klientami, gdy nie masz określonej grupy osób, do których kierujesz swoją ofertę. Jeśli chcesz, żeby Twoje działania marketingowe oraz sprzedaż przynosiły efekty – mów do wybranych.
Ci wybrani, to grupa docelowa – czyli określone grono osób, do których kierujesz swoje produkty lub usługi. To odbiorcy, na których chcesz się skoncentrować – potencjalnie najbardziej zainteresowani Twoją ofertą.
Jak ich znaleźć? Dowiesz się już za chwilę.
Jak określić swoją grupę docelową?
Określanie grupy docelowej jest czynnością czasochłonną. Wymaga znalezienia odpowiedzi na szereg szczegółowych pytań:
- Kim jest Twój odbiorca? (płeć, wiek, poziom wykształcenia, status w rodzinie, stan rodziny, miejsce zamieszkania, wykonywana praca, itp.).
- Jaki ma styl życia? (codzienne rytuały, wyznawane wartości, zainteresowania, status społeczny, jak lubi spędzać czas, itp.).
- Jakie ma nawyki zakupowe? (poziom zarobków, czy jest lojalny wobec konkretnych marek, czy lubi zmiany, jak często dokonuje zakupów, gdzie i kiedy najbardziej lubi kupować, itp.).
- Jakie są jego problemy, obawy, cele? (z jakimi wyzwaniami się mierzy, co przeszkadza mu w osiągnięciu celów, jak sobie radzi w obecnej sytuacji, jak Twój produkt może mu pomóc).
Jeżeli już znasz odpowiedzi na powyższe pytania, czas zastanowić się, jakie potrzeby ma obecnie Twój klient. Czy jest to uzupełnienie jakiegoś braku, czy zmiana na lepsze? Każda z nich wymaga udzielenia innych informacji.
Pewnie teraz nasuwa Ci się pytanie: skąd wziąć te wszystkie dane? Jest kilka źródeł, z których możesz korzystać:
- Rozmawiaj ze swoimi klientami, pytaj ich o opinie, obserwuj ich zachowania.
- Analizuj ruch na Twojej stronie internetowej (np. za pomocą Google Analytics).
- Podpatruj konkurencję.
- Ostatecznie – zleć badania marketingowe agencji zewnętrznej.
Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy warto zadawać sobie tyle trudu, by określić grupę docelową, przeczytaj jakie dodatkowe korzyści możesz uzyskać.
Jakie korzyści wynikają z określenia grupy docelowej?
Im lepiej poznasz swoich potencjalnych odbiorców, tym łatwiej dostosujesz swoją ofertę do ich potrzeb. Będziesz mówił ich językiem, znajdziesz rozwiązania na ich problemy. Twoje produkty, będą dla nich idealne, za co szczodrze Cię wynagrodzą. Dodatkowo oszczędzisz czas i pieniądze wydawane na nieskuteczne kampanie reklamowe.
Jak widzisz korzyści z dobrze zdefiniowanej grupy docelowej, wynagrodzą Ci pracę, jaką włożysz w jej określenie. Lepiej mieć mniejsze grono rzeczywistych klientów niż szerokie, być może kiedyś zainteresowanych.
Autor tekstu: Marta Hajduk