Dowiedz się, jak kształtowała się historia copywritingu!

W jaki sposób określić podwaliny dzisiejszego copywritingu? Czy można wyznaczyć dokładną datę powstania pierwszych tekstów copywriterskich? Kim byli pierwsi copywriterzy? Jak przebiegał rozwój tej profesji? Jak kształtowała się historia copywritingu? Na takie pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Copywriting – określenie przedmiotu poszukiwań

Aby skupić się na chronologicznych ustaleniach dotyczących zagadnienia, jakim jest historia copywritingu, należy określić znaczenie tego pojęcia. Ze względu na obcojęzyczne pochodzenie wyrażenia oraz szeroki obszar zastosowania słowa – copywriting, zdefiniowanie go jest dosyć trudne. Niemniej jednak spróbujmy określić istotę tego wyrażenia.

Copywriting polega na pisaniu, tworzeniu określonych tekstów, utworów literatury użytkowej, służących promowaniu wybranego, pożądanego obiektu, jakim może być np.: produkt, usługa, marka, firma, osoba, projekt, pogląd czy idea. Może przybierać również formę zachęcenia do reakcji, działania czytelnika we wskazanym w owym tekście kierunku.

Dowiedz się więcej o pisaniu tekstów, klikając w ten link: https://copyseo.pl/pisanie-tekstow/

Historia copywritingu – pierwsze próby komunikacji 

Dzięki odkryciom archeologicznym wiemy, że pierwsze próby przekazywania informacji powstawały za pomocą rysunków. Poprzez tworzenie naskalnych malowideł pierwsi ludzie mogli przekazywać informacje np. o występującej na danym terenie zwierzynie łownej lub drapieżnikach. Nie da się dokładnie określić, kiedy człowiek zaczął porozumiewać się w ten sposób po raz pierwszy.

Na początku działalności człowieka, związanej z zapisywaniem informacji, raczej nie spotkamy się z praktyką copywriterską. Chyba że uznamy malowidła zwierząt i miejsca, w których je znaleziono, jako promocja terenów łowieckich.

Kolejnym przejawem ewolucji w komunikowaniu się jest pismo obrazkowe (piktogramy w tym hieroglify). Wraz z rozwojem ludzkości powstawały nowe formy zapisów pod postacią znaków fonetycznych, tworzenia się alfabetu itd. Jak wiadomo, zajmują się tym tematem różne dziedziny nauki.

Stosowanie pisma  

W starożytności pismo użytkowe rodzaj ludzki stosował do dokumentowania działalności handlowo – ekonomicznej, naukowej, poetyckiej, czy ustaleń prawnych.

Wcześniej wszystkie pisma ludzkość tworzyła ręcznie, co stanowiło niebywale czasochłonny proces w rozpowszechnianiu literatury. W większości utwory literackie były manuskryptami o charakterze religijnym tworzonymi w klasztorach. Były to np. hagiografie, czyli opisy żywotów świętych lub kopie Biblii.

Reklamy zewnętrzne

Należałoby wspomnieć o napisach zewnętrznych, na różnego rodzaju nośnikach, takich jak mury, słupy itp. Już w starożytności tego rodzaju informacje przekazywaliśmy w formie jakichś zewnętrznych ogłoszeń.

Wraz z powiększającą się urbanizacją ludności, w miastach powstawały coraz liczniejsze reklamy w postaci tablic ogłoszeniowych, plakatów itp. Taki rodzaj promocji także można nazwać formą copywritingu.

Masowy przekaz słowa drukowanego

Przełomem stało się wynalezienie druku w Europie pod koniec średniowiecza. Techniki powielania pisma na różne sposoby znaliśmy już wcześniej, ale za wynalezienie druku uznajemy właśnie „patent” Gutenberga.

Na początku nawet drukowane utwory nie były tak powszechne, ze względu na swoją cenę i dostępność. W użyciu nie było wystarczająco dużo pras drukarskich. Dzieła przeznaczone do drukowania były skrzętnie wybierane, spośród wielu woluminów. Należy także pamiętać o wysokim wskaźniku analfabetyzmu, który przyczyniał się do ograniczenia liczby czytelników.

Powstanie pierwszych gazet

Wraz z postępem nauki i techniki ludzie udoskonalili maszyny drukarskie. Za ich pomocą zaczęto wydawać pierwsze gazety (na początku XVII w.). Stały się one głównym, szeroko rozpowszechnionym źródłem informacji. Z racji tego, że gazety stały się tak łatwo dostępne, wzbudziły one zainteresowanie przedsiębiorców i nie tylko.

Oprócz stricte informacyjnych artykułów dotyczących np. polityki, wiadomości z kraju i z zagranicy, w gazetach zaczęto zamieszczać ogłoszenia komercyjne. Można by powiedzieć, że te dodatkowe anonse były swego rodzaju początkiem copywritingu.

Rozwój pozostałych mediów

Copywriting używamy we wszystkich środkach masowego przekazu. Dzięki powstaniu radia i telewizji przekazywane są nam informacje dotyczące szeroko rozumianego promowania. Poniekąd telegazetę uznajemy także jako nośnik copywritingu. Nawet spoty reklamowe muszą być przez kogoś stworzone. Abyśmy tekst danej reklamy mogli wykorzystać, copywriter musi go napisać.

Najważniejszym z mediów informacyjnych, w którym wykorzystywany jest copywriting to oczywiście internet. Copywriting najczęściej stosujemy na stronach internetowych, sklepach (opisy produktów i kategorii), mediach społecznościowych, popularnych portalach, blogach itd.

Tutaj zastosowanie ma wiele form copywritingu, mogą być to reklamy natywne inbound marketingowe, gdzie copywriter w sposób umiejętny naprowadza odbiorcę na cel promocji. Mogą być to też bardziej bezpośrednie formy promocji, z rodzaju outbound marketingowego wyświetlane wbrew woli odbiorcy. Chociaż te drugie częściej można spotkać w radiu i telewizji.

To tylko taka dygresja od tematu, przedstawiająca sposoby działania copywritingu, który cały czas rozbudowuje swoje możliwości i odnajduje nowe miejsca zastosowań.

Zainteresowały Cię opisy produktów? Zatem zerknij tutaj.

Historia copywritingu – prekursorzy

Wracając do historii copywritingu, należałoby przedstawić nazwiska trzech znaczących „pionierów” tej branży, należą do nich:

  • John Emory Powers (1837–1919) – pracował dla takich marek, jak „Lord & Taylor”, czy „Wanamaker’s”, uznawany jest za copywritera i jednego z pierwszych freelancerów, przyczynił się do powstania reklamy kreatywnej;
  • Claude C. Hopkins (1866–1932) – nakłaniał do analizowania i testowania zachowań klientów, w celu wykorzystania tej wiedzy na polu copywritingu, mówi się o nim jako twórcy marketingu bezpośredniego;
  • Bruce Fairchild Barton (1886–1967) – pisarz, polityk i właściciel agencji reklamowej, która współpracowała z „General Motors” i „General Electric”, zasłynął z wykorzystania storytellingu w reklamie.

Historia copywritingu – podsumowanie

Historia copywritingu pokazuje, jak bliski związek ma on z rozwojem ludzkości. Uświadamiamy sobie w ilu dziedzinach życia takich jak praca, nauka, czy relaks i hobby uczestniczy. Jakie korzyści oferuje nam w dzisiejszych czasach copywriting, uznawany często za naturalne zjawisko występujące w różnych aspektach życia.

W dobie internetu copywriting ewoluował z banalnych sloganów i nic nieniosących haseł reklamowych, do poziomu wartościowych źródeł informacji, dzięki którym szybciej możemy osiągać nasze cele.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *