Jeżeli jesteś na początku swojej kariery w copywritingu, to pewnie zastanawiasz się, jakie są perspektywy finansowe związane z tym zawodem. Nie ma jednolitej stawki za pracę copywritera. Cena za 1000 znaków waha się od kilku do nawet kilkuset złotych. Dlaczego tak się dzieje? Co wpływa na wysokość wynagrodzenia z tytułu tworzenia tekstów? Ile zatem kosztuje 1000 zzs? Jeżeli chcesz zaczerpnąć najnowszych informacji i poznać aktualne trendy, zapoznaj się z naszym artykułem.
Copywriting – cena za 1000 znaków
Tak wiele czynników wpływa na stawkę za 1000 znaków, że niemożliwym jest dokładne jej skonkretyzowanie. Do trzech najbardziej istotnych kwestii kształtujących cenę zalicza się:
- aktualną sytuację na rynku;
- oczekiwania, doświadczenie, umiejętności copywritera;
- rodzaj treści.
Czas tworzenie treści zależy od tematyki i ilości wymaganego researchu. Najtańsze będą więc teksty wymagające najmniejszego zaangażowania i wiedzy copywritera. Stawka gwałtownie rośnie, jeżeli niezbędna jest analiza słów kluczowych i konieczność stworzenia merytorycznego, eksperckiego artykułu. Teksty kreatywne i sprzedażowe także należą do tych najdroższych, ponieważ wymagają kreatywności oraz umiejętności, których nie można nauczyć się z książek.
Cennik copywritera – ile kosztuje 1000 zzs?
Aby bardziej rozjaśnić Ci obecną sytuację copywriterów na rynku, stworzyliśmy orientacyjny cennik, opierający się na naszym doświadczeniu i analizie wybranych stron firmowych oraz najpopularniejszych grup na Facebooku. Pamiętaj jednak, że zarówno umiejętności copywritera, jak i wymagania co do konkretnego tekstu, są bardzo odmienne. Wpływa to na dużą rozbieżność w cenie za 1000 znaków.
- Artykuły blogowe– od 8 do 60 złotych netto
- Teksty zapleczowe– od 5 do 25 złotych netto
- Artykuły eksperckie– od 25 do 80 złotych netto
- Slogany– od 200 do 1500 złotych netto
- Wpisy na Facebooku– od 25 do 100 złotych netto za sztukę
- Treści na stronę internetową– od 20 do 70 złotych netto
- Opisy produktów i kategorii– najczęściej jednolita stawka; od 8 do 30 złotych netto
- Precle– dawniej 5-8 złotych netto; dziś rzadko spotykane w ofercie copywritera.
Jak pewnie zdążyłeś zauważyć, najpopularniejszą stawką za 1000 zzs, jest 10-25 złotych netto.
Co wpływa na cenę tekstu?
Wyjaśniliśmy już, że pierwszym kluczowym czynnikiem wpływającym na cenę tekstu jest rodzaj zlecenia. Co jeszcze wpływa na to, ile kosztuje 1000 zzs?
Doświadczenie, umiejętności i kompetencje copywritera
Oczywiste jest, że osoba z bogatym, solidnym portfolio oferuje droższe usługi. Aby zwiększyć swoje zarobki w tym zawodzie, należy stale się uczyć, szlifować swoje umiejętności i gromadzić doświadczenie. Profesjonalny copywriter ma najwyższe stawki za 1000 znaków, ale poza lekkim piórem posiada wiedzę na temat optymalizacji pod SEO, wie, w jaki sposób dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Wykorzystywane narzędzia copywriterskie
Teksty mają być nie tylko merytoryczne, ale i skuteczne. Realizacje oparte na rzetelnych danych, dogłębnej analizie są efektywne, co znacznie zwiększa ich wartość i jednocześnie wpływa na ich cenę.
Język
Jeżeli ofertę kieruje się na rynek zagraniczny, należy liczyć się ze znacznie większą stawką za 1000 zzs. Cena dodatkowo wzrasta wraz ze spadkiem popularności danego języka. Najtańsze są teksty w języku angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Posługując się przykładem ze strony największej agencji copywriterskiej Content Writer, koszt tekstów w powyższych językach to około 120% określonej ceny za 1000 zzs w języku polskim. W wycenie jednak brana jest także pod uwagę branża, więc ostateczna kwota i tak może nieznacznie się różnić.
Teksty w językach takich jak francuski, niemiecki czy włoski to z kolei koszt około 150% określonej ceny za 1000 zzs w języku polskim. Im język jest mniej popularny, tym ta kwota będzie wzrastać.
Ile kosztuje 1000 zzs – podsumowanie
Nie ma jednolitego cennika copywritera. Na stawkę za 1000 znaków wpływa przede wszystkim rodzaj treści, umiejętności i doświadczenie copywritera, język oraz aktualna sytuacja na rynku. Najczęściej 1000 zzs kosztuje od 10 do 25 złotych netto. Tendencja jest jednak rosnąca. Wzrasta świadomość skuteczności działań marketingowych poprzez wartościowe treści. Jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na skuteczne, merytoryczne teksty, w związku z ogromną konkurencją w sieci. Wyszukiwarki internetowe coraz lepiej radzą sobie z przesiewaniem treści i promowaniem na wysokich miejscach tych najwyższej jakości. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że za dobry tekst trzeba zapłacić. Coraz więcej copywriterów z kolei szanuje swój czas, umiejętności i współpracę z firmami.