Rozpoznawalność marki czy konkretnego produktu jest niezwykle ważną kwestią. Jedną z rzeczy, która to ułatwia, jest slogan reklamowy. By zapadł w pamięci odbiorców, należy go odpowiednio skonstruować. Dowiedzmy się zatem, czym jest slogan reklamowy i na co zwrócić uwagę przy jego tworzeniu, aby jak najlepiej spełniał swoją funkcję.
Czym jest slogan reklamowy?
Slogan reklamowy to hasło bądź zdanie, które charakteryzuje się krótką formą i czytelnym przekazem. Jego celem jest promocja marki bądź produktu, zwrócenie uwagi na ich unikalne cechy oraz wzmocnienie ich pozycji na rynku. Powinien być chwytliwy i atrakcyjny, by konsumenci bez problemu mogli go zapamiętać i kojarzyć z daną marką.
Warto dodać, że slogan niekoniecznie musi być napisany zgodnie z regułami językowymi. Wiadomo, że hasła napisane niepoprawnie są bardzo łatwo przyswajane i często przechodzą do języka potocznego, jak np. „Brawo ty!” z reklamy sieci Plus.
Odpowiednio sformułowany slogan reklamowy jest potężnym narzędziem marketingowym. Warto więc wiedzieć, czym kierować się podczas jego tworzenia. Poznajmy zatem kilka istotnych wytycznych.
Przeczytaj także: Czy copywriter może stworzyć skuteczne hasła reklamowe?
Zasady tworzenia sloganu reklamowego
Slogan reprezentuje firmę bądź produkt, warto więc dołożyć wszelkich starań podczas pracy nad nim. Choć wymyślenie go jest zadaniem ściśle związanym z kreatywnością, to istnieją pewne wytyczne, którymi należy kierować się w trakcie tworzenia. Oto garść uniwersalnych zasad:
- krótko i zwięźle – hasło musi być możliwie jak najkrótsze, tak aby było łatwe do zapamiętania, np. „No to Frugo!”;
- prosty i atrakcyjny przekaz – należy używać zrozumiałych słów, które zarazem stworzą efektowną frazę;
- konsekwencja – ważne, by hasło współgrało z logo, z nazwą firmy oraz jej wizerunkiem;
- wyjątkowość – warto umieścić w sloganie unikatową cechę marki czy produktu. To pozwoli wyróżnić je spośród wielu innych, np. „Bytom: Sztuka krawiectwa od 1945 roku.”;
- oryginalność – hasło musi być świeże, nowe, jedyne w swoim rodzaju – nie powinno przywodzić na myśl konkurencji;
- język korzyści – dobrze, by klient znalazł w haśle odpowiedź na pytanie, co zyska, wybierając daną markę bądź produkt. Można więc zawrzeć w nim ich niepowtarzalne cechy oraz wskazać na korzyść z ich wyboru, np. „Hochland – to jest pyszne!”;
- grupa docelowa – ważne, by określić konkretną grupę ludzi, do których kierowany jest produkt. To ułatwi stworzenie odpowiedniej treści, np. „L’Oreal – ponieważ jesteś tego warta!”;
- rynek docelowy – należy również zwrócić uwagę, czy slogan będzie używany lokalnie, krajowo czy międzynarodowo. Przekaz ma być zrozumiały dla wszystkich odbiorców;
- muzyka i rymy – dzięki melodii oraz rymom treść łatwiej „wpada w ucho” i szybciej się ją zapamiętuje, np. „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon!”.
Nie od dziś wiadomo, że słowa mają moc. Dobre slogany reklamowe przyczyniają się do zwiększenia świadomości marki i zdobywania nowych klientów. Jednak ich tworzenie wymaga sporego nakładu pracy. Oprócz dobrego pomysłu liczy się także odpowiednie przygotowanie. Bardzo pomocne jest stosowanie się do powyżej wymienionych zasad.
Podsumowanie
- Slogan reklamowy to krótkie hasło bądź zdanie, którego zadaniem jest zapewnienie rozpoznawalności marki bądź produktu na rynku i zdobycie nowych klientów.
- Skuteczne tworzenie sloganów reklamowych opiera się na dwóch fundamentalnych kwestiach: kreatywności oraz stosowaniu konkretnych wytycznych.
- Slogany reklamowe przyczyniają się do zwiększenia świadomości marki i zdobywania nowych klientów.
Autor tekstu: Iwona Konieczna