Przedsiębiorcy próbujący wypromować swoją firmę na rynku, stosują przeróżne koncepcje marketingu. Metodą prób i błędów dążą do najbardziej skutecznej dla ich przedsiębiorstwa. Jedną z koncepcji jest marketing partnerski, który jest powszechnie stosowany przez marketingowców.
Co to jest marketing partnerski?
Funkcjonuje również pod nazwą „relacyjny”. Wybitny profesor marketingu Leonard Berry twierdził, że marketing partnerski „obejmuje tworzenie, utrzymywanie i wzbogacanie relacji z klientem. Pozyskiwanie nowego klienta jest jedynie pierwszym krokiem w procesie marketingu”. Jego definicja jest jedną z pierwszych tłumaczącą tę koncepcję.
Rozumiana jest ona jako skupienie się na relacji z klientem indywidualnym, a przede wszystkich utrzymaniu oraz tworzeniu długotrwałych więzi z nabywcami naszych usług. Zyskujemy dzięki temu często obustronne korzyści. Przez to firmy stosujące marketing partnerski, stawiają bardzo wysoko na jakość usług, która musi być określona z perspektywy klienta, a to wszystko na podstawie licznych, a przede wszystkim dość wnikliwych obserwacji oraz badań.
Rozwój marketingu relacyjnego
Największy wpływ na rozkwit marketingu partnerskiego miała technologia informatyczna i Internet. Dzięki temu można było projektować, przetwarzać i na końcu udostępniać wiadomości marketingowe m.in. drogą mailową. Firmy mają swoje bazy danych, które zawierają wszelkie informacje o klientach i mogą przez to dostosować pod nich indywidualne oferty i usługi, które będą zgodne z ich potrzebami.
Stały klient, czyli must have marketingu partnerskiego
Baza stałych klientów jest nieodłącznym elementem marketingu partnerskiego. Wiemy, że to osoby są zainteresowane naszymi usługami, łatwiej im sprzedać nowy produkt, a przede wszystkim darzą nas zaufaniem, także wszelkie zmiany (np. cenowe) są dla nich mniej bolesne. Promuje też naszą firmę innym, dzięki czemu można poszerzyć swoje grono usługobiorców.
Idea marketingu relacyjnego jest prosta – stały klient jest cenniejszy od klienta, który dokonałby zakupu jednorazowo. Dlatego ważne jest nawiązanie z nim tzw. relacji/partnerstwa i inwestowanie w środki, które przyczynią się do tego, że konsumenci będą chcieli ponownie skorzystać z usług naszej firmy.
Sposoby na budowanie relacji z klientem
Firmy stosują wiele praktyk, aby utrzymać klienta jak najdłużej przy sobie oraz by nie wybrał usług konkurencji. Generuje to większe zyski dla przedsiębiorstwa, a przede wszystkim przedstawia go szerszemu gronu odbiorców. Dobrym sposobem jest m.in. wysyłanie pocztówek na święta albo rabaty z okazji urodzin. Dzięki temu zyskujemy w oczach klienta, jest on pozytywnie nastawiony do naszej firmy, a przede wszystkim budujemy dobrą atmosferę.
W marketingu relacyjnym ważne są systemy lojalnościowe dla usługobiorców. Zachęca to często nowe osoby do ponownego skorzystania z naszych usług i dołączenia do grona stałych klientów.
Przeczytaj także: Inbound marketing – czym jest i jaką pełni funkcję?
Zniżki dla nowych klientów
Jeśli chcemy, aby ktoś na stałe został naszym klientem, musimy go najpierw w jakiś sposób do tego zachęcić. Tu z pomocą przychodzą jednorazowe zniżki dla nowych osób. Każdy z nas pewnie kiedyś założył konto u jakiegoś usługodawcy, aby zapłacić mniej za usługę. Dzięki temu, zyskujemy kolejną osobę do naszej bazy wraz z jego danymi i możemy przesyłać mu inne nasze oferty. Kto wie, może go coś zaciekawi i ponownie zrobi zakupy w naszej firmie?
Nagrody, bonusy, loterie
Wielu z nas lubi spróbować swojego szczęścia w różnych konkursach. Warto więc wykorzystać to w marketingu naszej firmy. Zorganizowanie loterii, rozdanie nagród bądź zgarnięcie przez konsumentów dodatkowych bonusów, pozytywnie wpłynie na poszerzenie bazy klientów. Warunkiem uczestnictwa może być np. zarejestrowanie się na stronie firmy. Klient, który dostanie nagrodę, będzie pozytywnie nas kojarzył, co wpłynie na wizerunek i promocję naszego przedsiębiorstwa.
Rabaty dla stałych klientów
Gdy już zgromadzimy bazę stałych klientów, to należy o nich dbać, aby dalej z chęcią korzystali z naszych usług. Tu dobrze sprawdzą się atrakcyjne zniżki na nasze produkty. Konsument, chcąc przyoszczędzić pieniądze (szczególnie w dobie kryzysu finansowego), chętnie skorzysta z tańszej usługi. Poza tym poczuje się zadbany przez usługodawcę i nie będzie żałował, że dołączył do naszego grona stałych klientów, skoro ma taniej u nas niż u konkurenta.
Wady marketingu partnerskiego
Każdy z nas wie, że nic nie jest idealne. Tak samo jest w przypadku marketingu relacyjnego. Klienci, którzy rzadziej korzystają z naszych usług, mogą poczuć się zlekceważeni i nierówno traktowani. Nie chcą oni przecież np. na siłę kupować produktów, aby poczuć się zauważeni i docenieni jakimś rabatem. Działa to też w drugą stronę. Klienci mogą mieć niekomfortowe poczucie przywiązania do danej firmy, przez co będą chcieli spróbować czegoś nowego i pójdą do konkurencji.
Marketing partnerski jest jedną z nowocześniejszych koncepcji marketingowych. Przynosi wiele korzyści dla firmy takich jak promocja oraz zwiększenie przychodów. Klienci zyskują natomiast rzetelnego usługodawcę, któremu mogą zaufać i otrzymują przy okazji różne benefity.
Autor tekstu: Aleksandra Brach