Marketing szeptany – czym jest i dlaczego warto z niego skorzystać

Umiejętne pozyskiwanie klientów stanowi podstawę prężnie rozwijającego się biznesu. Na pierwszy rzut oka brzmi to dość prosto. Jednocześnie praktyka pokazuje, że wiele firm ma problem z dotarciem do swojej grupy docelowej, szczególnie przy ograniczonych finansach. Dowiedz się, czym jest marketing szeptany i dlaczego warto z niego skorzystać.

Czym jest marketing szeptany?

Kiedy myślimy o reklamie jako narzędziu wywierania wpływu, pierwszą rzeczą, która instynktownie przychodzi nam na myśl, są najczęściej rozbuchane, zakrojone na szeroką skalę kampanie promocyjne z ogromnym budżetem. Zastanów się jednak, ile razy zdarzyło Ci się rozmawiać na temat rzeczy, z jakich na co dzień z chęcią korzystasz? Opowiedziałeś przyjacielowi o ulubionej restauracji, chwaląc pyszne jedzenie oraz wysoką jakość obsługi? A może to on zachęcił Ciebie do przeczytania nowego, intrygującego kryminału? To właśnie takie działanie, nastawione na swobodne polecanie używanych produktów i usług, nazywamy marketingiem szeptanym.

Tym, co odróżnia go od innych, mniej skutecznych form komunikacji, jest siła jego oddziaływania. Reklama puszczona w wieczornym paśmie telewizyjnym prawdopodobnie nie odniesie takiego efektu, jak opinia kogoś, kogo znamy i darzymy sympatią. W końcu kuzynka czy koleżanka z pracy nie będzie miała żadnego interesu w tym, aby wcisnąć nam bezużyteczny bubel. W ten sposób sam produkt nabiera już innego, o wiele bardziej ludzkiego charakteru, jeszcze mocniej zachęcając nas do dokonania zakupu.

Rodzaje marketingu szeptanego

Marketing szeptany to pojęcie odnoszące się do szeregu działań podejmowanych przez przedsiębiorców. Pośród nich wyróżniamy 4 podstawowe rodzaje strategii, a ich ogólny podział prezentuje się następująco.

  • Product seeding – oferowanie darmowych próbek lub kuponów zniżkowych tzw. ambasadorom (np. influencerom, vlogerom, blogerom), cieszącym się dużymi zasięgami w sieci. Głównym zadaniem ambasadora marki jest promocja produktu pośród swojej widowni;
  • Community marketing – nazywany często także marketingiem społecznościowym, to nic innego jak promocja marki lub produktu za pośrednictwem różnego rodzaju forów dyskusyjnych czy platform social mediów. W tym modelu chodzi głównie o podgrzanie zainteresowania tematem poprzez prowokowanie gorących, angażujących dyskusji;

Przeczytaj także: Content – na czym polega i jaką odgrywa rolę?

  • Cause marketing – zwiększanie świadomości marki dzięki angażowaniu się w akcje charytatywne lub kampanie dotyczące tematów istotnych społecznie. Dobrym przykładem takiego działania są materiały edukacyjne promujące ochronę klimatu;
  • Marketing wirusowy – produkcja łatwych, przyjemnych w odbiorze treści, które ze względu na swój lekkostrawny charakter są spontanicznie udostępniane przez kolejne grupy odbiorców. Istotny jest tutaj efekt fali – dobrze rozpędzony marketing wirusowy potrafi roznosić się bardzo szybko, tworząc coraz to nowe skupiska zainteresowanych.

Marketing szeptany – dlaczego warto z niego skorzystać?

Wiemy już, na czym polega marketing szeptany. Teraz opowiemy Ci o tym, jakie korzyści niesie ze sobą zaimplementowanie, a także dostosowanie go do potrzeb nowoczesnej firmy.

Małe obciążenie dla portfela

Nie każdy przedsiębiorca dysponuje budżetem reklamowym rzędu kilkuset czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność, możliwe, że nie chcesz lub po prostu nie możesz, przeznaczyć tak dużej kwoty na zbudowanie swojej rozpoznawalności. Marketing szeptany bardzo dobrze sprawdzi się u firm z ograniczonymi zasobami finansowymi. Rozkręcenie dyskusji na forum internetowym lub w grupie na Facebooku nie wymaga ogromnego wysiłku, a umiejętnie i naturalnie poprowadzony wątek ma szansę rozpalić zainteresowanie produktem wśród internautów.

Budowanie silnej relacji z klientami

Zdrowa komunikacja z odbiorcami potrafi w zauważalny sposób przełożyć się na wyniki sprzedaży. Duże znaczenie ma to, od kogo ludzie dowiadują się o Tobie. Jeżeli rekomendacja produktu nie pochodzi z ekranu smartfona czy komputera, ale od kogoś bliskiego i obdarzonego szacunkiem, brzmi o wiele bardziej przekonywająco. Nie potrzebujesz wtedy od podstaw obalać wątpliwości potencjalnego klienta. Osoba przychodząca do Ciebie z polecenia ma już w głowie wykreowaną wstępną opinię na temat Twojej marki. Warto natomiast, abyś swoje wysiłki skoncentrował na dostarczeniu pozytywnych doświadczeń płynących z zakupu.

Marketing szeptany – podsumowanie

Swobodne polecanie produktów to skuteczny sposób na zaznaczenie obecności na rynku. W przypadku gdy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w biznesie i nie dysponujesz jeszcze imponującym budżetem na reklamę, marketing szeptany może okazać się tym, czego szukasz. Dzięki niemu będziesz mógł relatywnie niskimi kosztami dotrzeć do dużej grupy konsumentów. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom oraz obawom, zyskasz szansę na zbudowanie z nimi silnej i długotrwałej relacji.

Autor tekstu: Jakub Sulkowski

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *