Metoda, która sprawdza się od wielu pokoleń i przynosi wymierne korzyści przedsiębiorcom. Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest i na czym polega model AIDA, koniecznie nadrób zaległości. Dowiedz się, jak profesjonaliści radzą sobie z klientami.
Model AIDA – co to jest?
Model AIDA nazywany jest modelem hierarchii efektów lub modelem hierarchicznym, ponieważ przedstawia etapy, przez które przechodzi klient, zanim podejmie decyzję. To etapy na poziomie: poznawczym (myślenie), emocjonalnym (uczucia) i behawioralnym (decyzja). Celem modelu jest poinformowanie klienta, że dana firma, produkt lub usługa istnieje i jest w stanie spełnić jego oczekiwania. Im więcej potencjalnych klientów wie o ich istnieniu, tym większe szanse, że z nich skorzystają. To strategia marketingowa, pozwalająca zwiększyć skuteczność działań.
Model AIDA – na czym polega?
Chcąc tworzyć treści zgodnie z modelem AIDA, musisz zrozumieć cały proces działania. Nazwa AIDA to akronim, który właśnie rozpracujemy.
A – Attention – uwaga
Pierwszy etap modelu AIDA to przyciągnięcie uwagi klienta do produktu. Mamy wiele możliwości przekazania informacji, ale jak przy tym wyróżnić się z tłumu? Ludzie czytają około 20% tekstu. Mało? To zależy, które 20% przeczytają. Odbiorca instynktownie skupia się na dwóch rzeczach:spełniających jego potrzeby oraz wiążących się z jego zainteresowaniami.
W zasadzie, to nawet nie jest czytanie, a skanowanie tekstu, według tego, który element nawigacji lub designu przyciągnie uwagę. Obrazem jest łatwo przykuć uwagę. Co z tekstem? Tu swoją rolę odgrywa nawigacja. Stosuj intrygujące nagłówki ze słowami kluczowymi, śródtytuły zawierające korzyści lub nurtujące pytania oraz pogrubienia istotnych części partii czy wypunktowania. Dzięki temu Twój odbiorca wychwyci clou tekstu.
Kolejna rzecz to lead, czyli pierwsze 10 sekund, jakie poświęca Ci klient i albo go przekonasz, albo nie. Musi być tajemniczy i intrygujący, a zarazem oddać główny przekaz.
Pomyśl, jakie emocje towarzyszą Twojemu klientowi, bo to do nich musisz trafić. Uczucia są zmienne, dlatego łatwo na nie wypływać. Najłatwiej do nich dotrzeć poprzez słowa i obrazy, stąd też wykorzystanie emocji przez marketingowców, jako kluczowych narzędzi pracy.
I – Interest – zainteresowanie
Kiedy już zwróciliśmy uwagę klienta, musimy zachęcić go do zapoznania się z treścią. Pokaż potencjalnemu klientowi, że rozumiesz jego problem. Przedstaw mu różne możliwości rozwiązań, kierując jego uwagę na Twój produkt. Możesz do tego wykorzystać storytelling. Podaj dowody na jego skuteczność – badania, statystyki, opinie ekspertów, zadowolonych klientów.
W modelu AIDA ważną rolę odgrywa styl i język dopasowany do odbiorcy. Od naszej grupy docelowej zależy, czy będzie to tekst lekki, przystępny, humorystyczny, z odniesieniami do codzienność, czy może oficjalny, specjalistyczny, poparty badaniami.
D – Desire – pożądanie
To moment, w którym musisz przekonać klienta, że Twój produkt jest mu potrzebny. Powinien on spełniać potrzebę klienta lub podnosić jakoś jego życia.
Być może będziesz musiał tylko przekonać go, że to właśnie ten produkt jest mu potrzebny. Możliwe też, że tę potrzebę będziesz musiał dopiero wywołać, tzn. że klient jeszcze nie wie o istnieniu jego potrzeby i Ty musisz mu to uświadomić, a dopiero później przekonać.
Musisz wyeksponować najważniejsze cechy produktu i jego korzyści, czyli co klient z tego będzie miał. Wykorzystaj język korzyści, aby przedstawić wady i zalety produktu. Przydatne będą opinie ekspertów i zadowolonych klientów. Całość oczywiście uatrakcyjnią materiały wizualne.
A – Action – działanie
Ostatni etap modelu AIDA to przekonanie lub zachęcenie klienta do skorzystania z produktu. Tutaj przedstawiamy możliwość i sposób konwersji. W tym celu świetnie sprawdzają się proste komunikaty tzw. CTA, z ang. Call To Action, czyli wezwanie do działania. To proste komunikaty typu: „kup teraz”, „dodaj do koszyka”, „wypełnij formularz”, itp., które muszą znaleźć się pod ręką zmotywowanego i zdecydowanego już klienta.
Często model AIDA przedstawia się na wykresie tzw. lejka stożkowego, czyli przypomina odwróconą piramidę. Dlaczego? Ponieważ najwięcej wysiłku kosztuje Cię pierwszy etap, czyli zwrócenie uwagi, następnie zainteresowanie i pożądanie. Jeśli dobrze wykonałeś zadanie, to motywacja klienta jest już tak wysoka, że ostatni etap – działanie – staje się tylko formalnością.
Udoskonalony Model AIDA+
Obecnie marketingowcy często rozszerzają skrót o następujące litery:
S – Satisfaction (satysfakcja);
L – Loyalty (lojalność);
R – Repetitive (powtarzalność zakupu);
E – engagement (zaangażowanie).
Wówczas model brzmi AIDAS, AIDAL, AIDAR lub AIDAE. W zasadzie wszystkie z nich, z niewielkimi różnicami, mają na celu pozyskiwanie stałych klientów, którzy będą wracać po produkt i polecać go innym, co jednocześnie przyczyni się do promowania i budowy dobrego wizerunku firmy, produktu lun usługi.
Model AIDA – zastosowanie
Tak naprawdę sprawdzi się we wszystkich działaniach, które mają na celu przyciągnąć uwagę konsumenta. Model AIDA z powodzeniem stosuje się przy tworzeniu: kampanii reklamowych, ofert sprzedażowych, stron internetowych, emaili marketingowych, opisów produktów, treści blogowych, postów sponsorowanych w social mediach. W zasadzie znajdzie zastosowanie we wszystkich działaniach contentowych.
Autor tekstu: Iwona Kramarczyk