Zakupy online cieszą się niezwykłą popularnością, ponieważ możemy kupić niemal wszystko bez konieczności wychodzenia z domu. Wraz z rozwojem handlu przez Internet pojawiło się również dużo oszustw w sklepach internetowych. Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy? Gdzie zgłosić oszustwo? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej.
Oszuści udoskonalają swoje metody, więc warto być świadomym zagrożeń i znać sposoby na ich uniknięcie. Oto najważniejsze wskazówki, jak chronić się przed oszustwami w sklepach internetowych.
Sprawdź wiarygodność przedsiębiorcy
Zawsze warto sprawdzić, czy sklep internetowy jest wiarygodny. W witrynie powinniśmy znaleźć informacje o regulaminie sklepu oraz politykę prywatności. Na stronie internetowej widnieć muszą dane osobowe, adres sklepu, numer telefonu, adres e-mail oraz informacje o administratorze danych osobowych.
Poznaj opinię klientów
Istotne są opinie klientów, które warto sprawdzić na różnych stronach. Zweryfikujmy ocenę sklepu oraz przyjrzyjmy się odpowiednim certyfikatom, które są przyznawane tylko zaufanym markom. Krótki okres prowadzenia działalności może również nie być dobrą wróżbą i wskazywać na fałszywy sklep internetowy.
Zweryfikuj możliwość płatności za pobraniem
Brak możliwości płatności za pobraniem to kolejna wskazówka ostrzegająca przed oszustwem. Nie można logicznie wytłumaczyć rezygnacji z różnych form płatności.
Sprawdź politykę zwrotów oraz możliwość reklamacji
Istotny punkt, na który trzeba zwrócić uwagę, to polityka zwrotów i reklamacji. Brak takiej możliwości wskazuje na nieuczciwego sprzedawcę i fałszywy sklep internetowy.
Uważaj na zaniżone ceny w fałszywym sklepie internetowym
Zbyt niska cena może wskazywać na oszustwo w sklepie internetowym. Nieuczciwi sprzedawcy chcą przyciągnąć klientów, wykorzystując do tego celu atrakcyjne oferty. Niezwykła promocja może okazać się pułapką. Warto porównać ceny konkretnego produktu, który chcemy zamówić, w innych miejscach. Jeżeli ktoś chce sprzedać produkt za 30% ceny rynkowej, możemy być pewni, że jest to fałszywy sklep internetowy.
Przeczytaj również: Internet na drodze do marzeń – jak wygląda proces zakupowy online?
Sprawdź, czy Twoje połączenie jest bezpieczne
Dokonując płatności online, warto sprawdzić, czy strona sklepu internetowego korzysta z protokołu bezpiecznego połączenia. Zabezpieczone połączenie sprawia, że dane osobowe oraz płatności są chronione.
Opłacaj zakupy tylko za pomocą znanych metod
Korzystaj wyłącznie ze zweryfikowanych metod płatności, np. takich jak karty płatnicze, przelewy elektroniczne, przelewy tradycyjne, ewentualnie BLIK. Nie dokonuj przelewu, gdy nie masz pewności co do rzetelności sklepu internetowego, ponieważ może to być ryzykowne.
Chroń swoje dane osobowe
Nigdy nie ujawniaj swoich danych w przypadku podejrzanych zapytań. Oszuści poprzez działanie fałszywego sklepu internetowego mogą próbować je wykraść. Coraz częściej zdarzają się kradzieże tożsamości. Wiarygodny sklep internetowy nie prosi o zbędne informacje osobowe.
Monitoruj swoją historię transakcji
Regularnie sprawdzaj historię transakcji na swoim koncie bankowym, aby zapobiec nieuprawnionym działaniom takim jak niezautoryzowane płatności. W razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem.
Zawsze korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego
Zainstaluj na komputerze oprogramowanie antywirusowe oraz regularnie aktualizuj je. Lepsza ochrona to mniejsze ryzyko potencjalnych oszustw.
Gdzie zgłosić oszustwo w sklepie internetowym?
W przypadku, gdy zawiodła nas intuicja i nie wykazaliśmy się czujnością, należy podjąć odpowiednie działania. Oto miejsca w których możemy zgłosić oszustwo w sklepie internetowym:
- najbliższa komenda policji,
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK),
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej.
Zakupy online są świetną alternatywą dla zakupów stacjonarnych, jednak warto zachować szczególną ostrożność i stosować się do podanych wyżej wskazówek, aby uniknąć oszustw w sklepach internetowych. Świadomość ryzyka oraz nasza własna rozwaga są kluczowe dla bezpiecznych zakupów online.
Autor tekstu: Małgorzata Kudelska