Choć mogłoby się wydawać, że postawienie ostatniej kropki w tekście oznacza koniec pracy, to rzeczywistość nieubłaganie weryfikuje nasze wyobrażenia. Jeśli zależy Wam na wysokiej jakości tekstu (a na pewno zależy) powinniście go sprawdzić od deski do deski. Każdemu mogą zdarzyć się literówki, błędy interpunkcyjne, odstępstwa od wytycznych itp. W końcu jesteśmy tylko ludźmi. Dlatego dzisiaj podpowiemy Wam, jak prawidłowo przeprowadzić redagowanie tekstu. Zapraszamy!
Redagowanie tekstu – czym jest?
Redagowanie tekstu polega na dokładnym sprawdzeniu, wyłapaniu językowych, logicznych, merytorycznych błędów, a następnie poprawieniu ich. Wszystko to po to, aby wznieść jakoś tekstu na wyższy poziom.
Z pozoru redagowanie i korekta tekstu mogą wydawać się niemal identyczne. Jednak podczas korekty skupiamy się na eliminowaniu błędów stylistycznych i gramatycznych, więc na czymś zupełnie innym. W „zakres obowiązków” redagowania wchodzi także:
- sprawdzenie zgodności informacji z podanymi źródłami,
- zbadanie poprawności logicznych konsekwencji,
- zadbanie o przejrzystość i uporządkowanie struktury.
W przypadku copywritingu sprawdzana jest również optymalizacja tekstu pod SEO, charakter treści (czy jest adekwatny do wyznaczonego celu), czy długość tekstu spełnia wytyczne itp.
Dlaczego warto redagować tekst?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Agencje content marketingu dbają o wysoką jakość tekstu, z jednej oczywistej przyczyny – niesie to ze sobą wiele biznesowych korzyści.
Wzrost pozycjonowania
Algorytmy Google lubią promować rzetelne informacje, co znacząco wpływa na widoczność i ruch na stronie.
Praca nad wizerunkiem
Tekst pełen błędów nie wzbudzi zaufania wobec marki u odbiorcy. Dlatego warto upewnić się, czy tekst nie zawiera błędów. W ten sposób firma może kreować ekspercki wizerunek i tym samym przekonać do siebie klientów.
Lepsza konwersja
Dobrze zredagowane teksty są o wiele skuteczniejsze, jeśli chodzi o realizację celów marketingowych m.in. takich jak sfinalizowanie transakcji czy zapisanie się do newslettera.
Redagowanie tekstu – na co zwrócić uwagę?
Przy redagowaniu tekstu najważniejsze to kierować się zasadą „od szczegółu do ogółu”, innymi słowy zaczynamy u podstaw, a kończymy na najdrobniejszych szczegółach. Dlaczego warto postępować w taki sposób? Powód jest prosty – oszczędza to czas pracy. Jeśli w tekście znajdują się błędy już w podstawowych rzeczach, należy go odesłać do autora w celu naniesienia poprawek, gdyż taki tekst nie nadaje się do redagowania.
Poniżej znajdziecie listę kroków, którymi należy się kierować – ich kolejność ma znaczenie!
Kontrola antyplagiatowa
Na początku sprawdzamy autentyczność tekstu, czyli czy nie został skopiowany kropka w kropkę z innych źródeł. Plagiatowanie cudzych prac to przestępstwo, które niesie ze sobą poważne konsekwencje, więc warto sprawdzić, czy treść powstała w sposób legalny.
W Internecie istnieje mnóstwo profesjonalnych narzędzi antyplagiatowych (np. Rapidus), ale autentyczność treści można sprawdzić również w dużo prostszy sposób. Wystarczy wkleić fragment tekstu w wyszukiwarkę. Jeśli tekst został skopiowany z innej strony, Google nam to wyświetli.
Porównanie z wytycznymi
Po upewnieniu się, że treść powstała w wyniku ciężkiej, samodzielnej pracy autora, możemy przejść do następnego kroku – sprawdzenia, czy tekst spełnia określone wytyczne. W tym celu wystarczy sprawdzić, czy:
- długość tekstu jest odpowiednia,
- pozycje, które miały być opisane, rzeczywiście są opisane,
- struktura tekstu jest prawidłowa,
- ustalony zakres prac (np. dodanie meta-tekstów, linkowania wewnętrznego itp.) został wykonany.
Jeśli wszystko się zgadza, możecie przejść do następnego kroku.
Określenie wartości merytorycznej
Przyszła pora na kontrolę jakościową. Na tym etapie należy przeanalizować wiarygodność zawartych w tekście informacji. Jeśli nie będziecie mieli żadnych zastrzeżeń, możecie przystąpić do prac redakcyjnych.
Jeśli takowe zastrzeżenia się pojawią, należy umieścić komentarze w odpowiednim miejscu. Poza wiarygodnością informacji trzeba sprawdzić jeszcze logiczność tekstu. Zwróćcie uwagę autorowi, jeśli drugie zdanie nie wynika z pierwszego – tekst musi być logiczny!
Wyeliminowanie błędów językowych
Po przebrnięciu przez pierwsze trzy etapy, przyszła pora na ostatni – ocena formy, czyli sposobu, w jaki autor zdecydował się przekazać informacje. Zbyt skomplikowane zdania i zbędne powtórzenia powinny zniknąć z tekstu. Niepotrzebne lanie wody, tylko zanudzi czytelnika. Natomiast krótsza forma zawierająca całą esencję tekstu, zdecydowanie go przyciągnie.
Podsumowanie
Redagowanie tekstu to inaczej zwiększenie jego jakości, przez wprowadzenie poprawek. Sprawdzanie tekstu zaczynamy od rzeczy ogólnych, a później stopniowo przechodzimy do szczegółów.