Zawód copywritera staje się coraz bardziej popularny i znany. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, czego ta praca dotyczy i z czym się wiąże. Wiele osób podejmuje się tej pracy już na studiach, licząc na dodatkowy zarobek. Może właśnie jesteś taką osobą i zastanawiasz się, czy to zajęcie jest dla Ciebie odpowiednie – dobrze trafiłeś, tutaj dowiesz się, jakimi rodzajami tekstów zajmuje się copywriter.
Z czym kojarzy się zawód copywritera?
Copywriter to autor tekstów, które kierowane są do odbiorcy, a ich zadaniem jest wywołanie konkretnego efektu – najczęściej sprzedaży. Treści powinny być z jednej strony ciekawe, aby przyciągnąć klientów. Z drugiej jednak strony, powinny zawierać przydatne informacje. Nie wystarczy więc posiadanie lekkiego pióra. W dużej mierze liczy się także umiejętność dobrego i szybkiego wyszukiwania informacji – i korzystania z nich! Oprócz tego warto posiadać wiedzę z zakresu marketingu i SEO, a dodatkowa specjalizacja w innych sektorach (np. medycyna, ekonomia, literatura) także jest mile widziana.
Copywriter tworzy teksty na social media, strony internetowe, blogi, ale także na ulotki, do prasy czy telewizji. Może skupiać się na krótszych formach, np. opisy produktów, hasła reklamowe czy slogany. Ale oczywiście zajmuje się także dłuższymi treściami – artykuły, treści premium, teksty sprzedażowe. To tylko niektóre z nich!
Jakimi rodzajami tekstów zajmuje się copywriter?
Skoro już wiadomo, na jakie aspekty przy tworzeniu tekstów powinien zwracać uwagę copywriter, możemy teraz skupić się na tym, jakimi rodzajami tekstów się zajmuje. Jest ich bardzo wiele, ale opiszemy te, z których wydaje się, że copywriter korzysta najczęściej.
Artykuły
Artykuły są jednym z najczęściej pisanych rodzajów tekstów. Zawierają merytoryczną treść, która przede wszystkim zaciekawi czytelników. Mogą być to artykuły blogowe, które pozwolą na wykreowanie odpowiedniego wizerunku firmy, przedstawienie produktów, usług. Mogą to być także artykuły sponsorowane. Jest to forma reklamy, a wyróżnia się na tle artykułów blogowych tym, że dodaje się odpowiedni link promujący, infografikę lub grafikę.
Teksty na strony internetowe
Wydaje się, że za pojęciem „teksty na strony internetowe” kryje się wiele różnych rodzajów treści. I tak właśnie jest. Zaliczyć można do nich posty na social media, opisy produktów, ofert, teksty sprzedażowe, a przede wszystkim – teksty pod SEO. Wśród wielu rodzajów treści na strony internetowe wydaje się, że te ostatnie są szczególnie ważne. Odpowiednie słowa kluczowe mogą poprawić pozycjonowanie strony i tym samym – poszerzyć jej zasięgi.
Hasła reklamowe i slogany
Jak wiesz, copywriterzy nie skupiają się tylko i wyłącznie na dłuższych rodzajach treści. Zajmują się także tworzeniem haseł reklamowych i sloganów. A jest to często trudniejsze zadanie. Oczywiste jest, że chwytliwy i dobry slogan powinien zapadać w pamięć. W odróżnieniu od artykułu będzie on powtarzany o wiele częściej i może stać się wizytówką firmy na wiele lat. Dobry slogan będzie jednocześnie wyróżniać się na tle innych, ale także powinien być prosty. Jak widać, tworzenie haseł nie jest rzeczą łatwą.
E-mail i newslettery
E-mail jest bardzo często wykorzystywany w działaniach marketingowych. Na pewno zdarzyła Ci się taka sytuacja, kiedy, wchodząc na stronę internetową, zapraszano cię do zapisania się do newslettera – od tego się zaczyna. Jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych technik dotarcia do klientów, a co za tym idzie – konkurencja jest ogromna. Ważne jest, aby zainteresować potencjalnego odbiorcę, ale także nie przytłoczyć go nadmiarem informacji. Rola copywritera w e-mail marketingu jest kluczowa – teksty pisane w takiej formie powinny być atrakcyjnie wizualne, ale także przejrzyste i przystępne dla odbiorcy.
Teksty zapleczowe
Jest to może mniej wymagający rodzaj tekstu niż poprzednie, ale jest równie ważny, bo także związany z SEO. Pisząc tekst zapleczowy, głównym celem jest ściągnięcie jak największego ruchu na daną stronę internetową. Można powiedzieć, że wcześniejszą formą tekstów zapleczowych były precle – krótkie teksty, nastawione głównie na słowa kluczowe. Obecnie Google zwraca uwagę na jakość tekstów, a nie na ilość. Kiedyś było inaczej i właśnie dlatego używano precli, ponieważ merytoryczność tekstu nie była tak ważna. Tak więc, teksty zapleczowe nastawione są na słowa kluczowe i pozycjonowanie strony, ale istotna jest także poprawność językowa i wartość merytoryczna.
Podsumowanie
Praca copywritera to nie tylko, jakby się mogło wydawać, pisanie „nudnych” treści nastawionych na sprzedaż. Copywriterzy zajmują się wieloma rodzajami tekstów, a do każdego z nich przydają się inne umiejętności.
Autor tekstu: Pola Włodarczyk