Spis treści w artykule – czy warto go stosować?

Mogłoby się wydawać, że spis treści to element zarezerwowany dla książek i publikacji naukowych. Czy jest sens dodawać go do artykułów internetowych? Jakie może przynieść korzyści? Czy zawsze się sprawdza? Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, koniecznie przeczytaj nasz tekst!

Czym jest spis treści i gdzie można go umieścić?

W przypadku artykułu internetowego spis treści to lista nagłówków wraz z odnośnikami – jedno kliknięcie przenosi użytkownika do interesującego go fragmentu tekstu. Można powiedzieć, że to taki panel nawigacyjny dający możliwość sprawnego poruszania się po treści.

W którym miejscu na stronie umieścić taką specyfikację zawartości? Możliwości jest kilka:

  • bezpośrednio pod tytułem artykułu;
  • pod wstępem (czyli tzw. leadem) – wybór tej lub poprzedniej wersji zależy od tego, co chcemy wyeksponować jako pierwsze – angażujące wprowadzenie zachęcające do lektury tekstu czy ścisłą informację na temat poruszanych zagadnień;
  • obok tekstu – po prawej lub lewej stronie;
  • pływający spis treści – przesuwający się wraz z przewijaniem zawartości w dół, dzięki czemu jest widoczny cały czas, niezależnie od miejsca w artykule, w którym akurat znajduje się czytelnik.

To, która z opcji sprawdzi się najlepiej, zależy m.in. od układu strony, długości i struktury tekstu oraz indywidualnych preferencji autora i użytkowników. Warto poeksperymentować, by wybrać optymalną wersję dla siebie.

Spis treści w artykule – czy warto? Jakie daje korzyści?

Stosowanie spisu treści ma naprawdę wiele zalet. Dla porządku podzielimy je na trzy grupy: związane z doświadczeniem klienta, czyli UX (ang. user experience), interesami właściciela witryny oraz SEO. Oczywiście wszystkie te aspekty są ze sobą powiązane i wzajemnie się przenikają – wszak Google promuje to, co jest użyteczne dla internautów, a zadowoleni czytelnicy oraz wysokie pozycjonowanie stanowią podstawę sukcesu twórcy strony.

Ułatwienia dla użytkowników

Internauci bardzo często nie czytają całych artykułów, tylko szukają odpowiedzi na konkretne pytania. Z tego punktu widzenia spis treści jest wielkim usprawnieniem – daje szybką informację o tym, czego można się spodziewać w tekście i pozwala się przenieść bezpośrednio do interesującego nas fragmentu. Jest to duża oszczędność czasu w porównaniu z koniecznością scrollowania w celu przejrzenia nagłówków i sprawdzenia, czy poszukiwana tematyka jest poruszona w treści.

Możesz w tym miejscu zapytać: a co ze skrótem klawiaturowym CTRL+F? Prawda jest taka, że nie wszyscy użytkownicy go znają, a ponadto w urządzeniach mobilnych jego stosowanie często jest po prostu niemożliwe.

Zalety z punktu widzenia właściciela strony

Najważniejszym benefitem, jaki spis treści może przynieść autorowi artykułów, jest potencjał wydłużenia czasu przebywania użytkowników w witrynie i zmniejszenia tzw. bounce rate, czyli odsetka wizyt, które kończą się na pierwszej wyświetlonej podstronie. Jeżeli internauta zobaczy w pierwszej kolejności zwięzłą listę zagadnień poruszonych w tekście, jest duża szansa, że się z nią zapozna.

To zwiększa prawdopodobieństwo dostrzeżenia faktu, że któraś z sekcji artykułu zawiera poszukiwaną przez niego informację. Jeśli przeczytany fragment okaże się dla czytelnika użyteczny i interesujący, możliwe, że zapozna się z całością tekstu lub sięgnie po inne treści na stronie.

Druga korzyść to ułatwienie analizy tego, co najbardziej interesuje użytkowników witryny. Śledząc liczbę kliknięć w odnośniki do poszczególnych nagłówków (np. przy pomocy narzędzia Google Search Console), możesz sobie szczegółowo odpowiedzieć na pytanie, które zagadnienia są najważniejsze dla Twoich czytelników. Na tej podstawie łatwo zaplanujesz dalszy rozwój treści zgodnie z oczekiwaniami odbiorców.

Spis treści a pozycjonowanie

Dzięki liście odsyłaczy do poszczególnych sekcji algorytm wyszukiwarki sprawniej porusza się po artykule i lepiej rozumie jego treść oraz strukturę. To może poprawić pozycjonowanie Twojego tekstu. Ponadto zdarza się (nie zawsze!), że w wynikach wyszukiwania prezentowane są elementy spisu treści – kliknięcie w nie przenosi bezpośrednio do wybranego fragmentu, a nie na początek artykułu. Taka prezentacja odpowiedzi na zapytanie zawiera więcej szczegółów i wyróżnia się na tle innych, co zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia witryny.

Czy w każdym artykule zamieszczać spis treści?

Korzyści jest naprawdę sporo. Czy to oznacza, że warto bez zastanowienia stosować spis treści dla każdego tekstu? Oczywiście nie. Podstawowymi kryteriami, które warto tu rozważyć, są długość i struktura artykułu. W przypadku krótkiego tekstu z małą liczbą nagłówków specyfikacja zawartości nie przynosi wartości dodanej i może wyglądać wręcz sztucznie. Zawsze pamiętaj o indywidualnym podejściu i dostosowaniu działań do konkretnej sytuacji i potrzeb użytkowników.

📝 Autor tekstu: Jadwiga Bartczak

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *