Czym jest storytelling i jak go wykorzystać

Storytelling, czyli opowiedzenie historii, to narzędzie stosowane w marketingu. Zabarwiony emocjonalnie tworzy obraz marki i firmy. Umiejętnie wykorzystany wpływa na emocje odbiorcy. Potrafi przemówić mocniej niż suche fakty. Pomaga budować więź z klientami i pobudza wyobraźnię. Jak go wykorzystać? Przeczytaj w poniższym artykule.

Storytelling, czyli jak książę przybywa z pościelą

Chcemy sprzedać produkt. Potrzebujemy dobrej reklamy. Zwykła reklama zanudzi odbiorców. Odpowiednie przygotowana historyjka, w której nasz produkt ma wyjątkowe znaczenie, zbuduje pozytywną relację z klientem. Wyobraźnia zaczyna pracować i reklama zostanie zapamiętana. Na przykład, sprzedajemy pościel. Zwykła reklama, informująca zwyczajnie, że pościel wykonana jest z naturalnych składników, miękka w dotyku, po wypraniu nie trzeba jej prasować, nie wzbudzi zainteresowania i zostanie zapomniana. Tworząc storytelling, wymyślamy bohaterów, uwikłanych w konflikt, tworzymy ich przygody. Nasza pościel jest głównym elementem opowieści.

Przeczytaj również: Jak stworzyć skuteczny slogan reklamowy?

„Księżniczka nie mogła zasnąć. Król wzywał lekarzy, którzy nie potrafili wyleczyć bezsenności królewskiej córki. Zatrwożony nakazał ogłosić, że ten, kto wyleczy księżniczkę, zostanie sowicie nagrodzony. Do królestwa przyjeżdża młody książę, wioząc w podarunku wyjątkowo miękką pościel. Jej piękne kolory przyciągają wzrok. Księżniczka jest zafascynowana. Obleka w piękną pościel swoją kołdrę i poduszkę. Miękkość sprawia, że królewska córka zasypia natychmiast. W królestwie zapanowuje radość, a królewicz w nagrodę otrzymuje rękę księżniczki, która się w nim zakochuje. W prezencie ślubnym księżniczka otrzymuje cały statek cudownej pościeli (książę od razu wiedział, że księżniczka go poślubi i się zabezpieczył)”.

Cudowna pościel wyleczyła bezsenność. Jej miękki dotyk zostaje zapamiętany (wyobraźnia pracuje, zobaczyliśmy siebie, błogo zasypiających w takiej pościeli). Storytelling spełnił swoją funkcję.

Pozytywne skojarzenia i kreowanie potrzeb

Kupując coś miewamy pozytywne skojarzenia. Na zakupach widzimy produkt, który kojarzy nam się z reklamą w telewizji. A ta reklama wykorzystywała jakąś romantyczną historię, którą zapamiętaliśmy. Nawet nie wiemy, kiedy produkt ląduje w naszym koszyku. Zadziałała potęga podświadomości, sprawiając, że kupiliśmy coś, czego nie zamierzaliśmy kupić. Storytelling potrafi również kreować nasze potrzeby, sugerując, że bez danego produktu nie będziemy mogli normalnie funkcjonować.

Reklamy suplementów wmawiają nam, że jeśli nie kupimy magnezu w tabletkach, będziemy wciąż zmęczeni, będzie nas boleć głowa, nasz stan zdrowia będzie nie do pozazdroszczenia. Przecież w opowiedzianej historyjce starsza kobieta, wciąż zmęczona i apatyczna, nabiera wigoru i tryska zdrowiem, po zastosowaniu reklamowanego magnezu. Wykreowana potrzeba ustawiła się na dole piramidy Masłowa: zdrowie to bezpieczeństwo.

Atrakcyjnie wykreowany produkt wzbudza emocje

Emocje towarzyszą nam wszędzie. Gdy chcemy nabyć przedmiot lub usługę odpowiednio je nastawiamy. Na przykład, chcemy kupić telewizor. Emocje, które towarzyszą nam przy zakupie, są pozytywne. Poczujemy radość, bo wyobrazimy sobie doskonały obraz (w starym odbiorniku był coraz gorszy). Podekscytowanie, sąsiedzi mają starszy odbiornik, nasz będzie nowocześniejszy. Ale jaki wybrać? Sony z Internetem, czy Panasonic bez Internetu, za to z funkcją nagrywania. Pamięć podsuwa widziane, słyszane, przeczytane reklamy odbiorników. W jednej brał udział znany aktor, lubiany przez nas. Przedstawiona była odpowiednia historyjka, która wbiła nam się w pamięć. Był to telewizor marki Sony.

Odbiornik Panasonic nie miał dobrej reklamy, bo niczego nie zapamiętaliśmy. Emocje, które wzbudziła w nas reklama telewizora Sony, pozostały w nas. Podświadomość podsunęła nam obrazy w odpowiednim czasie. Atrakcyjna kreacja zrobiła swoje.

Storytelling nowoczesna technika perswazji

Wykorzystując storytelling oddziałujemy na wyobraźnię odbiorcy. Opowiedzenie miłej dla oka i ucha historyjki będzie zapamiętane przez podświadomość i w odpowiednim momencie skutecznie pokieruje działaniem. Nowoczesna technika perswazji pomaga w osiągnięciu zamierzonych celów. Uświadamia odbiorcom, że nasz produkt jest niezbędny i najlepszy na rynku. Kreuje pozytywną wizję marki i firmy.

Autor tekstu: Anna Skrzypek