Przekazuj wartość klientom, a później sprzedawaj – myśl przewodnia dzisiejszych biznesmenów. Podstawowe wytyczne strategii nie są złożone, lecz to cierpliwość, rzetelna regularność oraz wytrwałość w publikowaniu treści stanowią o jej skuteczności. Dzisiaj wrócimy do tematu, jakim jest strategia content marketingu!
Strategia content marketingu
Content marketing to nic innego jak działania marketingowe, polegające na tworzeniu wartościowych i dobrze wypozycjonowanych treści.
Na pozycję firmy w wynikach wyszukiwarki ma wpływ użyteczność specjalistycznych tekstów, która jednocześnie tworzy ekspercki wizerunek marki. Za wynikami podążają klienci, a wraz z nimi sprzedaż.
Content marketing ma już jednak swoje lata, a samego contentu przybywa z roku na rok.
O pozycję w wyszukiwarce i uwagę klientów walczy coraz więcej firm, które robią to coraz intensywniej. Sama jakość treści już nie wystarcza. Wymagana jest dobrze opracowana strategia content marketingu, dzięki której nasz wysiłek nie pójdzie na marne. Pierwszym krokiem w tworzeniu planu strategicznego dla content marketingu będzie…
Krok 1 – analiza własnych zasobów oraz sytuacji rynkowej
Najpierw określamy, jakie środki są wymagane, by osiągnąć korzyści.
Coraz większa konkurencja nie śpi, a próg wejścia rośnie. Nie ma sensu publikowanie treści, które zginą w morzu internetu dlatego, że konkurencja:
- tworzy więcej contentu niż Ty
- ma więcej treści na stronie
- więcej inwestuje w pozycjonowanie off-site (pozyskiwanie linków)
Działania konkurencji mające na celu zwiększenie jej pozycję, a tym samym zmniejszają Twoją.
Potencjalni klienci nie dostrzegą Twojej pracy, jeśli nakład pracy nie będzie intensywny. Na sukces potrzebny jest też czas – nowa firma ma sporo do nadrobienia, bo marki już obecne mają ugruntowaną pozycję, a w ciągu lat swojej działalności opublikowała kilkaset artykułów blogowych. Powiedzmy, że 50 artykułów blogowych w ciągu roku nie robi wrażenia, ale po 6 latach widnieje ich aż 300, a to już coś! Starsza domena też pozytywnie działa na pozycję konkurencji.
Nie mamy na celu demotywacji, ale spójrz na sytuację rynkową z praktycznego punktu widzenia.
Jakiekolwiek korzyści wymagają pracy, wymierne korzyści oznaczają jeszcze więcej czasu, a konkretne wyniki pochłoną konkretne pieniądze na przestrzeni dłuższego okresu.
Wyjątkiem od reguły są tutaj bohaterowie, którzy wchodzą na rynek z nowym produktem, a także podmioty bez realnej konkurencji. Jeśli Twój biznes jest powielony – dowiedz się, z kim stajesz w szranki i kto jest lepiej wypozycjonowany niż Ty.
Krok 2 – plan długoterminowej publikacji contentu
Świetnie, jeśli dostrzegasz dla siebie realną szansę w biznesie, biorąc pod uwagę aktualną konkurencję i sytuację rynkową. Najwyższy czas na zaplanowanie realizacji strategii na dłużej. Nawet jeśli konkurencyjna firma ma 100 lub 200 artykułów blogowych, nie taki wilk straszny, jak go malują… jeśli rygorystycznie podejdziemy do egzekucji strategii, wstawiając artykuł codziennie lub co drugi dzień, wysuniemy się na prowadzenie po 7 miesiącach!
Głowa do góry! Materiały, które opublikujemy nie znikną i będą tam, gdzie je umieścimy na długo.
Jednakże należy pamiętać, że strategia content marketingu ma sens, gdy planujemy ją w miesiącach, nie dniach. Jeden tekst nie gwarantuje niczego poza dobrym startem. Przewagę zyskamy stopniowo, dzięki umieszczaniu treści regularnie.
Pamiętajmy też o nie rezygnacji z dalszej publikacji contentu, gdy już wyprzedzimy konkurencję.
Licho nie śpi i w każdej chwili konkurencja może wznowić lub zwiększyć nakład publikacji.
Wyprzedźmy ich należycie, a ciężko będzie im nadrobić naszą roczną strategię publikacji.
Przy 200 artykułach w sieci, zbudowany mamy porządny ruch organiczny i rozpoznawalność marki. W takiej chwili możemy spokojnie uznać, że firma zyskuje na content marketingu.
Dlatego byle jaka publikacja raz na „kilka” dni nie jest ani strategią, ani opłacalnym działaniem, lecz stanowi tymczasową studnię dla naszych środków finansowych i czasowych.
Długoterminowa strategia content marketingu jest dziś standardem gromadzenia wartościowej treści w Internecie. Pamiętajmy, że najpierw określamy realne szanse, a potem je spełniamy. Stanowić ona będzie fundament, który przyniesie wartościowych klientów. Przeprowadzenie strategii z głową zmaksymalizuje prawdopodobieństwo sukcesu content marketingu.