Pisanie to bez wątpienia kreatywne i ciekawe zajęcie, które daje ogromne pole do popisu. Dlaczego? Ponieważ daje Ci możliwość tworzenia tekstów w różnych formach takich jak: blogi, artykuły promocyjne i sponsorowane, hasła reklamowe, scenariusze, opowiadania, felietony czy wiersze. A słyszałeś o UX writingu? Czytaj dalej, a poznasz jego tajniki.
UX writing, czyli ważne i użyteczne mikro instrukcje
W kontekście kwestii związanych z informatyką bądź elektroniką, osoba, która nie ma o tym zielonego pojęcia, lubi dostawać proste wskazówki i komunikaty ułatwiające użytkowanie danego urządzenia. Interesują ją krótkie, proste i logiczne instrukcje. W końcu nasz obecny bądź przyszły klient ma być zadowolony z naszych usług, czyż nie? Zanim przejdziemy do zasad UX writingu, zacznijmy od jego zdefiniowania.
W wolnym tłumaczeniu znaczy User Experience, czyli doświadczenie użytkownika. Ów termin odnosi się do ogółu wrażeń, które odczuwa odbiorca w trakcie kontaktu z określonymi produktami cyfrowymi takimi jak: strony internetowe, aplikacje mobilne, oprogramowania czy interfejsy urządzeń elektronicznych.
Osoba, która odpowiada za tworzenie dotyczących ich treści to Ux writer. Teksty przez niego tworzone różnią się jednak od tych, za które odpowiada content writer bądź copywriter. Skupmy się zatem na tym, co musi zawierać idealny Ux writing oraz na co ich twórca powinien zwracać szczególną uwagę.
Ux writing od kuchni
Pamiętaj! Tworząc tekst tego typu, nie piszesz specjalistycznego i szczegółowego artykułu naukowego tylko mikro treści, zwane inaczej microcopy. Sam zapewne nie chciałbyś otrzymać obszernych i niepotrzebnych opisów dotyczących korzystania z funkcji danego urządzenia, prawda?
Postaw się na miejscu odbiorcy, wejdź w jego skórę, zastanów się, jakie informacje i komunikaty trafiłyby do Ciebie. Jeśli to pomoże, zestaw to z przyrządzaniem ulubionego dania. Polecania jak: pokrój w kosteczkę, zeszklij na patelni, posiekaj na drobno czy piecz przez godzinę są proste, krótkie i jasne. A teraz do rzeczy!
Przepis na idealny ux writing
Powróćmy jeszcze do kwestii kulinarnej. Kiedy przygotowujesz np. oryginalny sos boloński czy sushi, trzymasz się przepisu z dużą dokładnością. Robisz wszystko krok po kroku, chronologicznie i skrupulatnie. W Ux writingu jest podobnie. Musisz zadbać o to, żeby było tak samo efektywne jak Twoje przepyszne danie. Poniżej przedstawiamy cechy idealnego ux writingu. Zostań z nami!
Do najważniejszych zasad perfekcyjnego Ux writingu należą:
- stawianie potrzeb użytkownika na pierwszym miejscu,
- kreatywność i logiczne myślenie,
- znajomość zasad gramatyki, bogaty zasób słownictwa,
- zdolność tworzenia różnych form tekstowych, co daje większe pole do popisu,
- praktyczność, konkrety, proste komunikaty wzywające do działania,
- zwięzłość i unikanie zbędnych informacji,
- spójny tekst,
- prostota w przekazie i odbiorze,
- unikanie branżowego języka i pojęć,
- sortowanie informacji wg modelu odwróconej piramidy, od najważniejszych do najmniej ważnych,
- dostosowanie tekstu do rodzaju urządzenia, na którym będzie wyświetlany,
- stosowanie landing page.
Bardzo istotne jest również stosowanie zasad webridingu. Dlaczego? Ponieważ ludzie przeglądając w internecie teksty z zakresu Ux writingu, często przepatrują je bardzo zdawkowo i wycinkowo. Szukają najważniejszych konkretów. Jest jednak sposób, aby przytrzymać ich dłużej na stronie. Zastosuj pogrubienia bądź podkreślenia słów kluczowych. Użycie wypunktowania konkretów też będzie dobrym ruchem. Test będzie urozmaicony i przyjemny dla oka.
Ux writing – podsumowanie
To niewątpliwie bardzo przydatne narzędzie do zwiększenia wizerunku firmy, produktu czy usługi. Najważniejsze jest jednak przede wszystkim zadowolenie i zaufanie użytkowników oraz użyteczność i większa przejrzystość Twoich działań. Może również podnieść współczynnik konwersji, a to kluczowa sprawa w dziedzinie digital marketingu. Skorzystaj z Ux writingu w profesjonalny sposób, a prędzej czy później odkryjesz potencjał, jaki w nim drzemie.
Autor tekstu: Michał Skowrońki