Nie będziesz pisać niczego, co zanudzi. Dowiesz się, jak tworzyć artykuły, od których czytelnik próbuje się oderwać, ale nie jest w stanie. Nie kliknie „cofnij”. Odniesie satysfakcję z przeczytania Twego wpisu i nie przewinie połowy materiału. W dalszej części artykułu poznasz tajniki tej prostej sztuki.
Tytuł w zasadzie odwróconej piramidy
Tytuł musi zawierać: frazy kluczowe, najpopularniejsze słowa, odpowiedzi na pytania. W tym wyraża się zasada odwróconej piramidy. Ludzie nie będą szukali ogólnych pojęć i tego typu artykułów, tylko czegoś, co będzie odwoływało się do ich problemu. Przykładowo: publikacji o urządzeniu własnego mieszkania jest mnóstwo, ale zawężenie tematu do zbudowania kuchni, da jakieś wyobrażenie, przez co odbiorca nie będzie poruszał się w świecie abstrakcji. Im konkretniej, tym bliżej życia czytelnika i jego codzienności.
Zasada odwróconej piramidy a lead
Inaczej wstęp. Zawiera kilka zdań, które trafiają w sedno i sugerują, co czytelnik zyska dzięki zapoznaniu się z artykułem.
Jest kilka sposobów na skonstruowanie leadu. Można połączyć informacje z zaskoczeniem. Wskazujemy klientowi, że wybierając markę butów, decyduje o tym, czy sfinansuje podręczniki dzieciom z Ukrainy, czy studnię mieszkańcom Afryki. Dopiero później dowie się, że jest to związane z pochodzeniem kapitału firmy lub z fundacją, którą prowadzi, np. Puma. Brzmi dobrze, prawda?
Innym sposobem może być humorystyczna porada. Nawiązujemy do męczącego czytelnika zagadnienia, a następnie rozbrajamy jego frustrację celnym żartem. Przybliżamy bliską mu sytuację, dokonujemy katharsis i dodajemy, że u nas ukoi swoje nerwy i odkryje, jak może rozwiązać swój problem.
Można też napisać opowieść, zawrzeć symboliczne znaczenie i opatrzeć je zdaniem wyjaśniającym. Dzięki opowiadaniu copywriter wyróżnia się niepowtarzalnym stylem, który może być jego cennym atutem.
Kompozycja tekstu w zasadzie odwróconej piramidy
Podczas tworzenia publikacji pamiętaj o umiejętnym operowaniu gradacją treści. Użytkownik Internetu zazwyczaj jest niecierpliwy, gdyż w gąszczu wiadomości chce odnaleźć te najcenniejsze. Zasada odwróconej piramidy przypomina schodzenie po drabinie. Internauta poszukuje szybkich, praktycznych porad. Dopiero, gdy uzna, że dowiedział się czegoś ważnego, będzie otwarty na to, by zagłębić się w temat.
Atrakcyjne może być wypunktowanie na początku publikacji najważniejszych informacji. Zdania należy tak ułożyć, by szokowały, intrygowały, a także zachęcały do odpowiedzi na pojawiające się w umyśle pytania. Jednak dla sprzedawców ta metoda może być ryzykowna, gdyż chodzi w końcu o zamieszczenie anchorów, które przetransportują na Landing Page i zwiększą szansę na konwersję.
Dlatego pomocne jest podzielenie tekstu na nagłówki – czytelnik zainteresowany wycinkiem informacji, skłonny będzie przeczytać całość prezentowanego zagadnienia.
Znaczenie prostego języka i budowania napięcia w zasadzie odwróconej piramidy
Kiedy piszesz tekst specjalistyczny, nie używaj jedynie fachowych terminów, bo nie masz pewności, że czytają Cię tylko znawcy tematu. Należy pamiętać o poszerzaniu grona odbiorców, a zamykanie się w coraz bardziej hermatycznym świecie danej dziedziny, może narzucić tempo, które będzie za wysokie nawet dla bardziej obeznanych z tematyką. Wiedza to jedno, a angażujące jej przekazywanie, zgodnie ze stopniowaniem w duchu zasady odwróconej piramidy, to drugie.
Istotna jest także zwięzłość tekstu i unikanie zdań wielokrotnie złożonych. Oczywiście, raz na jakiś czas, można się posłużyć taką literacką formą, by zachwycić koneserów. Jednak zbyt ociężałe gatunkowo konstrukcje sprawiają, że esencja wiadomości staje się dla czytelnika niewidoczna.
Stosuj niedopowiedzenia, wspominaj o pobocznych kwestiach i pisz, że za chwilę do nich powrócisz. Skupiaj się na najważniejszych informacjach, a jednocześnie wskazuj czytelnikowi, że jest jeszcze jakaś wskazówka, którą warto poznać w dalszej części.
Autor: Norbert Polak
Korekta: Weronika Zwolińska