Jak zareklamować produkt lub usługę tak, aby zachęcić konsumentów do zakupów i skorzystania z właśnie Twojej marki? Wiele osób zastanawia się, na co najlepiej zwrócić uwagę, aby oferta zainteresowała możliwie jak największe grono odbiorców. Z pomocą przychodzi strategia Marketing Mix, nazywana koncepcją 5P.
Marketing Mix – co to takiego?
Marketing Mix, znany również jako kompozycja marketingowa lub mieszanka marketingowa, to zbiór elementów, których skuteczne zastosowanie w biznesie skutkuje zwiększeniem się popytu na daną ofertę. Odwołują się one do wszystkich potrzeb konsumenta, jak i stawiają daną usługę na konkurencyjnym stanowisku względem innych. Koncepcja ta pozwala zatem na całościowe promowanie produktu.
Produkt – co oferuję konsumentom?
Produkt (product) to pierwszy z elementów Marketingu Mix. Składają się na niego wszystkie czynniki świadczące o wysokiej jakości produktu oraz prestiżu marki. Wszystko jest tutaj istotne, od funkcjonalności i estetyki produktu, poprzez standardy obsługi, aż do pomocy serwisowej i usług gwarancyjnych. Należy pamiętać, iż tylko kompletny produkt jest w stanie zaspokoić wszystkie wymagania klienta. Warto także znać cykle życia produktu – wprowadzenie go na rynek, wzrost, dojrzałość i spadek zainteresowania, aby dobrze zaplanować działania marketingowe.
Cena – nabywczy motor napędowy
Cena (price), za jaką oferowane są dany produkt czy usługa, powinna sugestywnie oddziaływać na klienta, a także być przystępna i związana z rangą danej marki. Wskaźnikiem ukazującym wpływ zmiany ceny na popyt jest elastyczność cenowa. Ta wyższa kładzie nacisk na jakość danej oferty. W niektórych branżach, na przykład luksusowych kosmetykach, klientela może być mniej wrażliwa na rzeczy takie jak promocje. Dla niej bowiem bardziej od ceny liczy się prestiż marki. Natomiast niższa sprawi, że produkt stanie się bardziej ogólnodostępny, a więc będzie stale obecny w świadomości konsumentów. Choć nie ma tutaj złotego środka, pomocnymi w ustaleniu odpowiedniej ceny mogą być regularnie przeprowadzane badania rynkowe, a także udział w tak zwanej wojnie cenowej, która polega na obniżeniu cen w celu zdobycia większego udziału w rynku.
Przeczytaj również: Co wiemy o stanie polskiego handlu? Sprawdź aktualną koniunkturę
Promocja – tu jest miejsce na Twoją reklamę
Trzeci element Marketingu Mix to promocja (promotion). Są to wszystkie kanały oraz techniki komunikacji z klientem. W tym sektorze działania ukierunkowane są na:
- reklamę
- telemarketing (maile, newslettery)
- rabaty i zniżki
- obecność na eventach branżowych
- Public Relations
- komunikację przez Social Media, w tym opinie użytkowników na temat produktu
- wszystkie mające na celu rozpowszechnienie produktu i zachęcenie do jego kupna.
Dystrybucja i ludzie – najważniejsze elementy Marketingu Mix
Kolejnym z elementów koncepcji 5P jest dystrybucja (place). Dotyczy on sposobów, jakimi dany produkt czy usługa dociera do klienta. Im jest ona krótsza, tym klient jest bardziej usatysfakcjonowany zakupami oraz pozytywnie postrzega daną markę. Na ten element składają się takie kwestie jak:
- kanały dystrybucji, mogą to być:
- sklepy fizyczne
- detaliczne
- hurtownie
- galerie handlowe
- targi
- Kanały online, takie jak:
- sklepy internetowe
- platformy e-commerce
- marketplace
- Kanały pośrednie, między innymi hurtownicy i dystrybutorzy
- Logistyka, czyli transport i magazynowanie produktów przeznaczonych do sprzedaży oraz odpowiednio przygotowany i wyszkolony personel
- Dostępność – to gwarancja, że produkt będzie dostępny w odpowiednim miejscu, czasie oraz w adekwatnej ilości
W dystrybucji ważne jest ustalenie odpowiedniego kanału dystrybucji w zależności od:
- rodzaju oferowanego produktu
- celu marketingowego
- grupy docelowej
Przede wszystkim warto postawić na komfort konsumenta na drodze nabywania naszego produktu.
Ostatnim elementem koncepcji 5P Marketing Mix są ludzie (people). Jest to każdy człowiek mający kontakt z klientami oraz będący zaangażowanym w działania firmy. Są to osoby takie jak:
- Pracownicy sprzedaży
- Konsultanci
- Personel obsługi klienta
Mogą to być także niektórzy z partnerów biznesowych.
Ludzie są filarem firmy. To oni odpowiadają za wszystkie pozostałe elementy marketingu. Warunki, w jakich pracują, mają bezpośrednie przełożenie na ich zaangażowanie w projekty sprzedażowe. Gdy konsument ma do czynienia z uprzejmym, odpowiednio wyszkolonym oraz pomocnym personelem, wyrabia sobie pozytywne zdanie na temat firmy i jest bardziej skłonny, by być lojalnym wobec tej marki. W niezwykle dużym stopniu przekłada się to na powodzenie działań marketingowych. Dlatego to właśnie ludzie tworzą najważniejszy element kompozycji marketingowej.
Zakończenie
Koncepcja 5P Marketing Mix stanowi praktyczne narzędzie, która pomaga w budowaniu rzetelnej, świadomej marki, odpowiadającej na szybko zmieniające się potrzeby rynku. Elementy zawarte w tej koncepcji są jak zespół – każdy z nich ma znaczenie, ale dopiero gdy działają wszystkie razem, mogą przyczynić się do bardzo silnej pozycji marketingowej danej marki.
Autor tekstu: Marta Woszczyńska
Marta Woszczyńska ukończyła studia na kierunku język angielski w biznesie na Uniwersytecie WSB Merito. Najbardziej lubi tworzyć treści z dziedzin takich jak psychologia, wydarzenia społeczne i kulturalne czy marketing. Pasjonuje ją słowo pisane oraz kultura współczesna ze szczególnym naciskiem na Konkurs Piosenki Eurowizji. Do powierzonych zadań podchodzi skrupulatnie, terminowo oraz zgodnie z wytycznymi.