Obecnie odpowiednio przygotowane treści na stronie są wręcz niezbędnym elementem dotarcia do nowych klientów i rozwoju firmy. Profesjonalny copywriting jest doceniany i pożądany przez wiele przedsiębiorstw. Jak zlecać napisanie artykułu, aby stworzone treści były jak najbardziej skuteczne, a współpraca z copywriterem przebiegała pomyślnie? Prześledźmy tę kwestię w poniższym artykule.
Współpraca z agencją copywriterską czy freelancerem?
To pierwsza decyzja, jaką musisz podjąć, jeżeli chcesz zlecić napisanie artykułu profesjonalistom. Jak znaleźć odpowiednią osobę do przygotowania treści? Większość ludzi wykorzystuje do tego wyszukiwarki internetowe bądź bazuje na poleceniach. W przypadku współpracy copywriterskiej miejsce nie ma większego znaczenia. Praca zdalna sprawdza się bardzo dobrze, nie ogranicza działań do konkretnego rejonu kraju. Należy więc porzucić obawy związane z komunikacją online. Taka forma kontaktu w zupełności wystarczy, aby ustalić efektywne zasady współpracy.
Pora zatem zdecydować – freelancer czy agencja copywriterska? Co najmniej kilkuosobowa firma ma zazwyczaj przewagę, w szczególności z tego powodu, że jest w stanie zrealizować większą liczbę zleceń w krótszym czasie. Poza tym w agencji poszczególni copywriterzy różnią się wiedzą, doświadczeniem i można ich przydzielić do konkretnego zlecenia, maksymalnie wykorzystując ich kompetencji w danej dziedzinie.
Brief – zbiór kluczowych informacji
Współpraca nie może się rozpocząć bez ustalenia najważniejszych kwestii dotyczących szczegółów zlecenia. Brief to zapytanie ofertowe zawierające najważniejsze informacje na temat danego zadania. Dotyczą one rodzaju tekstu, grupy docelowej, formy, długości (wyrażonej zazwyczaj w liczbie znaków ze spacją). Są to oczekiwania, które copywriter powinien spełnić.
Zazwyczaj wyróżniamy dwie główne formy współpracy z copywriterem:
- klient zleca treści i określa tytuły teksów, ilość zzs, a także frazy kluczowe;
- klient zleca treści, ale to copywriter określa tytuły, liczbę znaków i słowa kluczowe.
Którą wersję wybrać?
Wszystko zależy od Twoich oczekiwań, ale także wiedzy i doświadczenia. Jeżeli posiadasz spore kompetencje i jednocześnie chcesz oszczędzić wydatki, planując strategię samemu, warto określić tytuły, ilość znaków i frazy kluczowe przed przekazaniem zadania copywriterowi. Natomiast jeżeli nie posiadasz wystarczającej wiedzy czy odpowiednich narzędzi, lepiej skorzystać z kompleksowej usługi copywriterskiej. Na pewno będzie to miało swoje odbicie w skuteczności treści w działaniach marketingowych.
Jak zlecać napisanie artykułu – terminy i płatności
Terminowość jest niezwykle istotną kwestią w przebiegu współpracy. Warto ustalić zasady już na samym początku. Termin realizacji zlecenia uzależniamy przede wszystkim od ilości tekstów, jakie zlecamy. Można umówić się na weryfikację treści na bieżąco, regularnie, aby sprawdzić, czy forma tekstów nam odpowiada i przekazać informację zwrotną copywriterowi.
Cena za usługi copywriterskie jest różna, uzależniona od wielu czynników. Cenniki zamieszczone na stronach internetowych agencji czy freelancerów mają zazwyczaj charakter poglądowy. Do konkretnej wyceny potrzebna jest analiza szczegółowego briefu. Należy również ustalić formę rozliczenia. Najbardziej popularna jest faktura VAT.
Jak zlecać napisanie artykułu – podsumowanie
Aby współpraca przebiegała pomyślnie, należy się do niej dobrze przygotować. Kluczem jest znalezienie odpowiedniej osoby lub agencji, dopasowanej do naszych potrzeb. Trzeba szczegółowo i dokładnie określić wszelkie zasady. Jeżeli dobrze sprecyzujesz swoje wymagania, copywriter będzie mógł wykonać pracę zgodną z Twoimi oczekiwaniami.