Instagram zyskuje na popularności jako skuteczne narzędzie marketingowe. Umożliwia dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców. To daje szansę sukcesu, zwłaszcza w biznesie. Problemowe, w tej sytuacji, może okazać się nałożenie bana na konto. Dowiedz się, co oznacza i jak sobie z nim poradzić?
Czym jest ban na Instagramie?
Jest to rodzaj kary nakładanej na konto użytkownika za złamanie regulaminu serwisu. Nie można wówczas korzystać z pełnej funkcjonalności swojego konta. Pojawiają się też trudności w dotarciu do odbiorców. Instagram kładzie nacisk na odpowiedzialne korzystanie z platformy. Chcąc stworzyć bezpieczne środowisko, wprowadza kontrolę i ograniczenia. Dlatego algorytmy, stosowane przez roboty portalu, mają za zadanie wyłapać nieuczciwe praktyki, niezgodne z zasadami społeczności Instagrama.
Jakie są skutki bana na Instagramie?
Kara może wpłynąć niekorzystnie na popularność profilu. Ma to szczególne znaczenie, jeżeli korzystamy z konta w celach biznesowych. Oto kilka przykładów, z czym możemy mieć problem:
- ograniczony zasięg profilu,
- problem z dodawaniem nowych postów, lajkowaniem, komentowaniem,
- mniejsza widoczność postów, rolek,
- blokada opcji dodawania obserwowanych lub rezygnowania z obserwowania,
- problemy z wysyłaniem wiadomości,
- ograniczenie widoczności dla hashtagów.
Ban na Instagramie – rodzaje i czas trwania
Portal może nałożyć ograniczenie trwające od kilku do kilkudziesięciu godzin – ban tymczasowy. W przypadku jawnej blokady Instagram poinformuje nas o tym, wyświetlając odpowiedni komunikat – z terminem wygaśnięcia blokady lub bez takiej daty. Pierwsze blokady trwają zwykle krócej niż kolejne. Warto zachować dyscyplinę w działaniach na swoim profilu. Powtarzające się bany tymczasowe mogą skutkować nałożeniem bana permanentnego, czyli blokadą całkowitą i zamknięciem konta. Instagram może nas również ukarać shadowbanem – na kilka dni lub kilka tygodni.
Czym jest shadowban na Instagramie?
Jest to rodzaj blokady konta, o której portal nie informuje żadnym powiadomieniem. Profil staje się mniej widoczny przez ograniczenie zasięgu postów i konta w wynikach wyszukiwania. Często dopiero po jakimś czasie zauważamy, że coś jest nie tak. Sygnałem nałożenia utajonej kary jest spadek zainteresowania naszym kontem – mniej komentarzy, lajków, udostępnień czy nowych obserwujących. Warto wówczas zweryfikować status konta, wchodząc na profilu w opcje: „ustawienia”, dalej „pomoc” i „status konta”. Tu sprawdzisz, czy doszło do wprowadzenia ograniczeń.
Przeczytaj również: Jak zrobić rolkę na Instagramie? – 5 skutecznych metod
Kiedy możesz dostać bana na Instagramie?
Roboty Instagrama blokują konta użytkowników łamiących regulamin portalu. Poznaj, jakie działania zwiększają ryzyko wystąpienia blokady:
- publikowanie niewłaściwych treści (wulgarnych, nawołujących do przemocy, dyskryminujących, pornograficznych, fałszywych),
- naruszenie praw autorskich,
- spamowanie,
- tworzenie fałszywych kont,
- działania automatyczne (używanie botów),
- zbyt duża aktywność (np. masowe polubienia, komentarze, obserwowanie kont),
- przekroczenie limitu hasztagów, używanie ich nieadekwatnie do treści posta.
Jak pozbyć się bana na Instagramie i uniknąć kolejnej blokady?
Jeśli ban jest czasowy, odzyskasz dostęp do pełnej funkcjonalności po upływie terminu, na jaki został nałożony. Przy blokadzie na czas nieokreślony spróbuj podjąć następujące działania:
- przelogowanie konta, przeinstalowania aplikacji,
- usunięcie zakazanych hasztagów,
- zgłoszenie problemu do Instagrama,
- ograniczenie na jakiś czas aktywności na koncie.
Jeśli chcesz, żeby twoje konto było wolne od blokad, musisz przestrzegać reguł obowiązujących na Instagramie. Unikaj działań masowych, korzystania z botów czy kupowania polubień i obserwujących.
Ban na Instagramie – podsumowanie
Blokada konta może być dotkliwa zwłaszcza w sferze biznesu. Dlatego, w działaniach na profilu, warto kierować się umiarem w podejmowanych akcjach i zdrowym rozsądkiem. Pogłębiając wiedzę o mechanizmach rządzących portalem, możesz zmniejszyć ryzyko nałożenia kary.
Autor tekstu: Maria Latos-Przybylska
Studiując kulturoznawstwo nauczyłam się pisać teksty o kulturze i sztuce. Swoje umiejętności doskonaliłam na warsztatach prowadzonych przez językoznawcę Tomasza Piekotę. Od wielu lat pracuję w dziale reklamacji dużej firmy windykacyjnej, gdzie zdobyłam wiedzę w zakresie tworzenia formalnych tekstów finansowo-prawnych. W trakcie kursu, prowadzonego przez Akademię Content Writer, poznałam zasady copywritingu i zdobyłam praktyczną wiedzę jak pisać treści przeznaczone do publikowania w Internecie. W wolnych chwilach uwielbiam czytać książki, uczyć się języka francuskiego, szyć, pływać i eksplorować dzikie przestrzenie Warmii i Podlasia.