Co to jest lead w artykule i jak go stworzyć?

Lead to inaczej wstęp do artykułu. Choć może wydawać się mało istotną częścią tekstu, w rzeczywistości bardzo często ma decydującą rolę w jego odbiorze. Lead, podobnie jak tytuł, ma bowiem skutecznie zachęcić do przeczytania całego artykułu. A zaciekawienie odbiorców w kilku prostych zdaniach zdecydowanie nie należy do prostych zadań. Jak napisać dobry lead?

Lead w artykule – jak wygląda i co powinien zawierać?

Treść leadu w dużej mierze zależy od autora i jego pomysłu na dany tekst. Jeśli jednak chodzi o jego strukturę, należy pamiętać o kilku istotnych czynnikach.

Wstęp do artykułu powinien być krótki. Standardowo zawiera od 150 do 400 znaków ze spacjami, czyli dosłownie kilka zdań. Dobry lead powinien być zwięzły, warto więc postawić na jego jakość, a nie długość.

Lead w artykule ma zachęcać użytkowników do przeczytania całości tekstu. Musi więc jasno nawiązywać do omawianego w artykule problemu, tak by czytelnik wiedział, czy tekst odpowie na jego pytania. Aby zachęcić odbiorcę do przeczytania całości, trzeba go przede wszystkim zaciekawić.

Co powinien zawierać dobry lead? Na pewno odpowiednio dobrane do artykułu frazy kluczowe. Powinny one występować w nagłówkach H1 i H2, w treści artykułu, ale także właśnie we wstępie. Ma to nie tylko wpływ na pozycjonowanie strony, ale wskazuje też użytkownikowi, czego dokładnie dotyczy dany tekst.

Jak napisać dobry lead w artykule?

Istnieje wiele strategii tworzenia leadów do artykułów. Tym, co je łączy, jest element wzbudzający ciekawość czytelnika. Jedną z najpopularniejszych form wstępu jest streszczenie treści artykułu. Wstęp może też stanowić jedynie krótką zapowiedź tekstu, która nie będzie zdradzać zbyt wiele.

Innym popularnym rodzajem leadu jest przedstawienie zaskakującego stwierdzenia. Może mieć ono formę intrygującego cytatu, mało znanego faktu czy danych statystycznych. Ten rodzaj wstępu zdecydowanie pobudza wyobraźnię i ciekawość czytelników.

Tworząc lead w artykule, warto postawić na storytelling. Umiejętne opowiadanie historii jest sztuką, która świetnie sprawdza się w content marketingu. Autor tekstu może też zdecydować się na wyznanie, czyli odnieść się we wstępie do własnych doświadczeń.

Lead w artykule – kilka skutecznych zabiegów

Niezależnie od wybranej formy wstępu do artykułu istnieje kilka zabiegów, które zawsze świetnie sprawdzają się w przypadku pisania leadów. Jednym z nich jest posługiwanie się językiem korzyści, czyli pokazanie odbiorcy, dlaczego warto przeczytać artykuł do końca.

Wstęp do artykułu może również zawierać takie elementy, jak CTA, czyli popularne wezwanie użytkownika do działania. Jak wykorzystać CTA w leadzie? Zachęcając odbiorcę do przeczytania całości, np. poprzez takie hasła, jak „Sprawdź, jak to zrobić” czy „Brzmi ciekawie? W takim razie czytaj dalej!”.

Pisząc lead w artykule, warto też odwoływać się do emocji użytkowników, stawiając się na chwilę w ich roli. Zadawanie odpowiednio sformułowanych pytań również stanowi skuteczną formę przykucia uwagi odbiorców.

Lead w artykule – podsumowanie

Lead to inaczej wstęp, który ma zachęcić odbiorcę do przeczytania całości tekstu. Pamiętaj, że lead w artykule:

  • powinien być krótki: od 150 do 400 znaków ze spacjami,
  • ma zaciekawić odbiorcę na tyle, by chciał czytać dalej,
  • musi zawierać odpowiednie frazy kluczowe,
  • może przybierać różne formy – od streszczenia treści, przez zaskakujące stwierdzenia, aż po ciekawe historie,
  • umożliwia wykorzystanie różnych zabiegów, np. CTA czy języka korzyści.

Nawet najlepszy artykuł nie zyska odbiorców, jeśli nie będzie zawierał ciekawego wstępu.