W niniejszym artykule poznasz różnice pomiędzy inbound i outbound marketing. Zapraszamy do lektury!

Głównym celem reklamy jest pozyskanie nowych i stałych klientów. Obecnie istnieje wiele sposobów na szybką i efektywną promocję. Wraz z rozwojem technologii i internetu, odchodzi się od tradycyjnych metod reklamy na rzecz wirtualnego marketingu. Do takich form zaliczamy promocję poprzez media społecznościowe oraz prowadzenie bloga. Istnieje wiele innych sposobów na promocję takich jak banery reklamowe, roznoszenie ulotek oraz plakatowanie lub reklama w telewizji bądź radiu. Innym, nowym terminem jest inbound marketing, którego znaczenie wyjaśnimy w niniejszym artykule.

Inbound marketing – czym jest?

Inbound marketing inaczej marketing przychodzący to forma reklamy, której główną cechą jest prezentacja oferty poszukiwanej przez samych klientów. Innymi słowy, jest to strategia, w której to odbiorca sam dociera do naszej reklamy. Dlatego inbound marketing uznajemy za skuteczną i przyciągającą klientów formę marketingu.

Inbound marketing a outbound marketing

Inbound marketing a outbound marketing to dwa, przeciwne pojęcia. Poniżej przedstawiamy podstawową różnicę między dwoma, wyżej wymienionymi terminami.

Inbound marketing – nowoczesne formy reklamy:

  • Reklama w mediach społecznościowych – fanpage firmowy na Facebooku lub udostępnianie materiałów promocyjnych na Instagramie.
  • Reklama video w serwisie Youtube – obecnie youtube to portal odwiedzany dobrowolnie przez ponad miliony użytkowników internetu, którzy samodzielnie docierają do naszej reklamy poprzez wyszukiwanie związanych z naszą firmą treści.
  • Blog – strona tworząca treść o danej tematyce (artykuły, infografiki, podcasty), skierowaną do danej grupy docelowej (np. blog o tematyce kulinarnej często odwiedzany przez zwolenników gotowania).
  • Optymalizacja strony internetowej – umożliwienie potencjalnemu odbiorcy odnalezienia naszej strony lub bloga dzięki dobraniu odpowiednich fraz kluczowych, najczęściej wyszukiwanych w Google przez użytkowników.

Outbound marketing – tradycyjne formy reklamy:

  • Roznoszenie ulotek – jeden ze starszych sposobów na promocję firmy. W tym przypadku oferta jest prezentowana odbiorcom wbrew ich woli.
  • Billboardy – wielkoformatowa forma reklamy, polegająca na wyświetlaniu jej przeważnie w dużych miastach na ulicy. Taką ofertę prezentujemy odbiorcy wbrew jego woli, gdyż każda osoba, przechodząc lub przejeżdżając przez daną ulicę, zobaczy reklamę.
  • Reklama telewizyjna – najstarsza forma reklamy polegająca na prezentacji danego produktu w formie krótkiego, kilkusekundowego filmiku. Reklama telewizyjna jest wyświetlana na każdym kanale i nie można jej ominąć.

Czy marketing przychodzący jest skuteczny?

Inbound marketing uchodzi za skuteczniejszą formę promocji niż tradycyjna reklama. Dzieje się tak ze względu na rozwój aktywności użytkowników w sieci. Jednak aby marketing przychodzący przyniósł oczekiwane rezultaty, będziemy potrzebować kreatywności i profesjonalizmu. Tworząc tego typu treści, należy wykazać się wyobraźnią i oryginalnością, ponieważ taka reklama ma za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy.

Podsumowanie

Inbound marketing to nowoczesna forma reklamy, która opiera się na założeniu, że odbiorcy sami docierają do materiałów tworzonych przez reklamodawcę. Taki rodzaj promocji jest przeciwieństwem tradycyjnej reklamy prezentowanej w telewizji lub w formie ulotek, billboardów itp. Efektywność marketingu przychodzącego zależy od jakości tworzonej treści, dlatego ważnym aspektem jest stworzenie takiej reklamy, która rzeczywiście zainteresuje odbiorców.