Wpływ na cenę tekstu, którego napisania podejmuje się copywriter, ma parę czynników. Trudno jednoznacznie podać kwotę, bez uwzględnienia tych zmiennych. Składając ofertę klientowi na usługi copywriterskie lub z drugiej strony proponując copywriterowi podjęcia się danego zlecenie, trzeba to wziąć pod uwagę. Jak powinna wyglądać wycena tekstu, by obie strony pozostawały zadowolone?
Wycena tekstu ze względu na branże
Powszechną jednostką rozliczeniową dla tekstu to 1000 zzs, ale tu zaczynają się już rozbieżności.
Ta sama objętość może być niejednokrotnie wyceniania nawet kilkanaście razy drożej, jeśli treść jest fachowa i wymagająca samodzielnego zdobycia wielu informacji.
Ogólna zasada brzmi, że im bardziej niszowa i specjalistyczna jest dziedzina, której dotyczy tekst, tym więcej trzeba będzie za niego zapłacić.
Nie chodzi tutaj o snobizm, ale o czas, jaki copywriter musi włożyć w to, by stworzyć merytoryczny tekst. Wiadome jest, że aby napisać tekst ekspercki lub naukowy, trzeba przekopać się przez wiele źródeł i wyciągnąć z nich ekstrakt.
Ten zabieg wymaga zarówno czasu, jak i kompetencji copywritera.
Przy wycenie tekstu bierze się pod uwagę dostępność materiałów na ten temat. Luźne teksty z branży beauty są szeroko dostępne w internecie, więc stworzenie kolejnego nie będzie wymagało nadmiernego wysiłku.
Opracowanie tekstu np. na temat turystyki w celach dokonania zabiegów protetyki stomatologicznej będzie wymagało zebrania i analizy wielu artykułów oraz odwołanie się do źródeł medycznych.
Można obecnie wyróżnić kilkanaście branż, dla których copywriterzy tworzą teksty. Jeżeli przyjmiemy średnią cenę za 1000 zzs, to mamy punkt odniesienia dla wyceny tekstów mniej lub bardziej wymagających.
Ceny wahają się od 80 procent od ceny wyjściowej do nawet 150 procent wzwyż.
Na pierwszym biegunie będzie branżą life style, sport i rozrywka, a na drugim branża medyczna i budowlana.
Wycena tekstu ze względu na ilość i czas współpracy
Poniżej wyjaśniamy, jak wygląda wycena tekstu ze względu na ilość treści oraz czas współpracy!
Zamówienia hurtowe
Finalna płaca copywritera zależy od ilości tekstów, które jest w stanie napisać w wyznaczonym terminie. Czasami będzie to jednak suma za całość zlecenia, np. napisanie kilkudziesięciu artykułów. W takim przypadku można się spotkać z wyceną hurtową. Im więcej znaków, tym o niższą cenę może negocjować zleceniodawca za 1000 zzs.
Czas współpracy
Stali klienci mogą oczekiwać preferencyjnych warunków. Ponieważ dostarczają stałych zleceń, wybierają copywritera lub agencję, która to będzie honorować zniżkami.
Języki obce
Ostatnią zmienną wpływającą na cenę tekstu, tym razem wzwyż jest pisanie w języku obcym.
Tekst obcojęzyczny będzie kosztował o tyle drożej, o ile rzadszy jest dany język.
Ze względu na popularność tekst w języku angielskim będzie kosztował zaledwie kilkanaście procent drożej za zzs. Natomiast np. tekst po włosku już 50 procent drożej.
Zakres obowiązków copywritera
Zdarza się, że do obowiązków copywritera należy nie tylko stworzenie tekstu, ale również osadzenie go na stronie docelowej i dopasowanie grafiki do niego. Taka kompleksowa usługa będzie oczywiście ceniona wyżej niż dostarczenie gołego tekstu.
Wycena tekstu – podsumowanie
Wycena tekstu zamawianego u copywritera jest zależna od paru czynników takich jak: branża, której dotyczy tekst, ilość zamówionych artykułów i czas współpracy ze zleceniodawcą oraz język i zakres obowiązków, których podejmie się copywriter. Co prawda ceny za te usługi wciąż się zmieniają. Jednakże są ustalone pewne średnie wartości, na których można oprzeć się w wycenie.