Instagram jest dzisiaj potężnym narzędziem marketingowym. Jego zasady proponowania treści nowym odbiorcom są wyznaczane przez algorytm, a ten bywa bezlitosny. Bardzo często zdarza się, że zasięgi postów – choć wcześniej były wysokie – gwałtownie zmniejszają się. Dlaczego? Przyczyną mogą być mass followers.

Kim są mass followers?

Mass followers to użytkownicy Instagrama, którzy obserwują przynajmniej 1500 kont. Jednak są to obserwatorzy bierni; zwykle nie zostawiają komentarzy ani polubień, przyczyniając się do ucinania zasięgów i do obniżenia wiarygodności firmy.

Wśród mass followers wyróżnia się:

  • boty – bardzo często powstają z ukradzionych kont, zostawiają komentarze, jednak są one ogólne bądź niepowiązane z tematyką posta;
  • fejk konta – ich użytkownicy podglądają działalność innych, nie chcąc przy tym tracić anonimowości;
  • fałszywych influencerów – próbują stosować zasadę follow for follow, tworząc przy tym złudzenie popularności;
  • nieświadomych mass followers – osoby, które obserwują bardzo wiele kont, nie chcąc przy tym wyrządzać nikomu szkody. Choć ich działania nie są zamierzone, obecność takich obserwujących jest równie szkodliwa.

Dlaczego obecność mass followers szkodzi?

Mass followers na Instagramie podobni są wiadomościom typu spam – nie niosą ze sobą treści, są obserwatorami bez pokrycia. Na profilu figurują tylko jako liczba, nie są jednak w żaden sposób aktywni i nie przynoszą korzyści.

Obniżają zasięgi

Decyzję, kto zobaczy post na Instagramie, podejmuje algorytm. Jeśli post budzi zaangażowanie, zostanie wyświetlony na tablicy kolejnych użytkowników. Jeśli jednak nie zostanie on polubiony, skomentowany bądź zapisany, jego zasięgi będą przez Instagram ucięte.

Z tego powodu mass followers są szkodliwi – przez zbyt wielką ilość obserwowanych kont (a przy tym setki postów w nowościach) nie są w stanie zobaczyć wszystkich proponowanych treści. Nie generują więc polubień i nie piszą komentarzy, przyczyniając się do ucięcia zasięgów.

Mass followers – taktyka The Follow/Unfollow

Początkujący influencerzy często stosują taktykę follow for follow, czyli obserwują kogoś, oczekując przy tym, że osoba ta odwzajemni się tym samym. Metoda ta wydaje się korzystna dla obu stron, choć w rzeczywistości jest wysoce nieskuteczna.

Stosując metodę follow for follow, w najlepszym przypadku uzyskamy nieaktywnego obserwatora. Jednak niektórzy mass followers, gdy tylko zobaczą powiadomienie o nowym obserwującym, natychmiast usuną nas z listy kont obserwowanych.

Przeczytaj również: Marketing szeptany – czym jest i dlaczego warto z niego skorzystać?

Negatywnie wpływają na wizerunek firmy

Pozornie mass followers na Instagramie zwiększają liczbę obserwujących, jednak długoterminowo są szkodliwi. Nie tylko zaniżają zaangażowanie na profilu, lecz także źle wpływają na wizerunek firmy, podważając jej rzetelność.

W środowisku Internetu wzrasta świadomość o nieetycznych praktykach stosowanych przez influencerów. Jeśli wśród reklamujących firmę znajdują się mass followers, można być pewnym, że zostanie to prędko zauważone i negatywnie odbije się na sprzedaży i opinii klientów.

Jak się pozbyć mass followers?

Niestety nie da się tego zrobić raz na zawsze. Trzeba regularnie weryfikować konta osób obserwujących nasz profil i usuwać spośród nich mass followers. Można robić to ręcznie, jeden profil po drugim, szukając przede wszystkim kont:

  • niespersonalizowanych;
  • bez zdjęć profilowych;
  • z nazwami numerycznymi;
  • z liczbą obserwowanych przekraczającą 1500 kont.

Rozwiązanie to sprawdzi się jednak tylko w przypadku niewielkiej liczby obserwujących. Jeśli mamy ich kilka tysięcy, przeglądanie wszystkich byłoby zbyt czasochłonne. Z pomocą przychodzą tutaj aplikacje, które w kilka chwil potrafią zweryfikować autentyczność profilu.

Mass followers – podsumowanie

Mass followers to użytkownicy Instagrama obserwujący ponad 1500 kont, przez co nie są w stanie na bieżąco śledzić wszystkich treści. Przyczyniają się do zaniżania statystyk i zmniejszają zasięgi, warto więc regularnie usuwać ich spośród grona swoich odbiorców.

Autor tekstu: Anna Słomińska

Początkująca copywriterka i korektorka, absolwentka filologii polskiej o specjalności edytorskiej. Nieustannie pogłębia wiedzę o języku, badając jego możliwości. Uważa, że każdy temat jest ciekawy, jeśli tylko opowiada się o nim z pasją.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *