Niezrozumiałe utwory odstraszają ludzi. Wprowadzają uczucie zamętu, dezinformacji oraz zniechęcają do dalszego czytania. Dlatego tak ważne jest, by tworzone treści były pisane prostym językiem. Chcesz poznać metodę, która odmieni Twoje teksty? Przeczytaj ten artykuł!
Czym jest plain language?
Jest to sposób pisania treści, zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców.
Celem jest dotarcie do jak największej liczby osób oraz zatrzymanie ich uwagi.
Odbiorca oczekuje, że znajdzie u nas informacje, których szuka, szybko je zrozumie
i będzie umiał wykorzystać. Te trzy elementy są kluczowe w tworzeniu dobrego tekstu.
Dlaczego warto stosować plain language?
Tworzenie treści zgodnie z ideą plain language ma wiele korzyści:
– po pierwsze: docierasz do wielu odbiorców
– po drugie: eliminujesz niezrozumienie i niedopowiedzenia
– po trzecie: Twoi odbiorcy są zadowoleni, a Ty podkreślasz swój profesjonalizm
– i po czwarte: zwiększasz pozycjonowanie swoich treści w wyszukiwarce.
Jak prosto pisać?
Wiedząc już, jakie zalety przynosi stosowanie plain language, przejdźmy do konkretów. Czyli jak tworzyć treści zgodnie z tą ideą?
Zanim przystąpisz do pisania
- Poznaj swojego czytelnika
Kim jest? Czego chciałby się dowiedzieć? Jak zatrzymać jego uwagę? Im szybciej odpowiesz sobie na te pytania, tym lepszy tekst uzyskasz.
- Wiedz o czym piszesz
Dzięki temu z łatwością przekażesz tę wiedzę innym. Będziesz również w stanie wytłumaczyć trudne zagadnienia w zrozumiały sposób.
Przeczytaj również: Content experience – zadbaj o doświadczenia odbiorcy
Zadbaj o wygląd tekstu
- Podziel tekst na akapity i dodaj nagłówki
Utwór podzielony na fragmenty znacznie zwiększa czytelność tekstu oraz poprawia szybkość czytania. Uporządkowana treść jest także atrakcyjna dla oka.
- Przedstaw informacje w atrakcyjny sposób
Wykorzystaj tabelki, wypunktowania, grafiki. Spraw, aby artykuł był przystępny wizualnie. To znacznie ułatwi przyswajanie informacji i zapadnie dłużej w pamięci.
- Zacznij od najważniejszej informacji
Im szybciej przejdziesz do sedna, tym pewniej, że Twój odbiorca będzie kontynuował czytanie. Lanie wody i wydłużane wstępu nie sprawdzą się w tekstach opartych na plain language.
- Pisz jak najkrótsze zdania
Posługując się krótkimi zdaniami, masz większą kontrolę nad pisanym utworem. Zmniejszasz tym samym ryzyko pomyłek.
Pamiętaj o prostym języku
- Używaj czasowników
Podczas gdy zbyt duża ilość przymiotników może odstraszać – czasowniki są Twoim sprzymierzeńcem. Nadają tekstowi dynamikę i poprawiają szybkość czytania.
- Nie używaj skomplikowanych słów
Piszesz po to, aby przekazać pewną wartość czytelnikowi, a nie przechwalać się swoją wiedzą. Nie zmuszaj czytelnika do korzystania ze słownika i domyślania się, co autor miał na myśli.
- Zrezygnuj ze strony biernej
Strona bierna charakterystyczna jest dla tekstów formalnych, dlatego korzystaj z niej jak najrzadziej. Zamiast tego zwracaj się w stronie czynnej, która dodatkowo zbuduje Twoją relację z czytelnikiem.
- Unikaj imiesłowów (-ąc, -łszy, wszy)
Imiesłowy to bezosobowe formy czasownika. Gdy je stosujesz, nie zwracasz się do nikogo konkretnego, a to oddala Cię od odbiorcy.
Sprawdź, czy da się prościej
- Upewnij się, że tekst jest zrozumiały
Nie zawsze to, co jest łatwe dla Ciebie, jest łatwe dla innych. Dlatego wczuj się w rolę czytelnika lub poproś kogoś o przeczytanie tekstu. Uzyskasz potwierdzenie, że Twój tekst jest zgodny z ideą plain language.
- Skorzystaj z gotowych narzędzi
Twój tekst musi być poprawny, by był wiarygodny. Nie bój się używać słowników bądź aplikacji wykrywających błędy gramatyczne. Sięgnij po sprawdzone strony, do której linki znajdziesz poniżej.
Przydatne narzędzia
– LanguageTool – do sprawdzania gramatyki i do parafrazowania
– Logios – pokazuje stopień uproszczenia tekstu
– Zecerka – do retuszowania tekstu
– Synonim.NET – słownik synonimów języka polskiego
Pisząc prostym językiem, zyskujesz zarówno Ty, jak i Twój odbiorca. Dlatego trenuj tę umiejętność. Wpłynie to na liczbę Twoich wyświetleń, ale też na zasobność portfela i ogólne zadowolenie.

Autor tekstu: Katarzyna Stachowiak
Zawsze wierzyła w moc opowiadanych historii. Jako copywriterka, wykorzystuje tę siłę, by tworzyć teksty, które angażują, inspirują i sprzedają. Podejmuje się różnorodnych wyzwań, w ramach których pisze zarówno kreatywne treści, jak i merytoryczne artykuły. Prowadzi bloga Czuję Przestrzeń, gdzie dzieli się swoim spojrzeniem na architekturę, sztukę oraz opowiada, jak otoczenie wpływa na człowieka.
