Skuteczna reklama to klucz do sukcesu, jakim jest dotarcie do wybranej grupy docelowej i zbudowania silnej marki na rynku. Potrzebna jest do tego odpowiednia komunikacja marketingowa. Trafny dobór jej kanałów, czyli ścieżek informujących o produktach lub usługach firmy, jest kluczowy dla strategii marketingowej. Warto postawić na różnorodność, aby wzmocnić cały przekaz.
Jaki jest cel komunikacji marketingowej?
Zanim przejdziemy do samych kanałów komunikacji marketingowej, warto wspomnieć, dlaczego ów komunikacja jest tak ważna.
Powodów jest kilka:
→ zwiększenie świadomości i wizerunku marki
→ budowanie relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami
→ intensyfikacja sprzedaży
→ wyróżnienie się na tle konkurencji
→ podniesienie zaangażowania klientów.
Niezależnie od powodu, jakim kieruje się dana firma, warto wybrać kilka kanałów komunikacji. Każdy z nich działa inaczej. Ważne, aby był to przemyślany wybór po to, by nie przepalać budżetu, a jednocześnie osiągnąć pożądany efekt. To wspólny mianownik każdej komunikacji marketingowej.
Aktualnie rynek oferuje wiele możliwości budowania strategii poprzez dostęp do różnych kanałów dotarcia do wybranej grupy docelowej. Można je podzielić na 2 główne kategorie, w który każda z nich spełnia swoją rolę w inny sposób.
Kanały tradycyjne
Mimo że w ostatnich latach świat kręci się wokół Internetu, nadal jest miejsce dla tradycyjnych rozwiązań. Tak jest również w przypadku kanałów komunikacji marketingowej. Mylące może być twierdzenie, że zaliczamy do nich tylko telewizję, radio i prasę. Wspomniane media to tzw. reklama masowa, nadal ciesząca się ogromną popularnością i uznawana za podstawę marketingu. Jej celem jest dotarcie do jak największej części rynku. Analiza kampanii reklamowej pokazuje jednak, że nie do końca jest to dobre rozwiązanie. Przyczyna tkwi w braku personalizacji. Ostatecznie reklama, choć kierowana do wszystkich, często nie trafia do nikogo.
Inaczej jest w sytuacji, gdy firma stawia na marketing bezpośredni. Głównym celem tej formy reklamy jest nawiązanie i budowanie relacji z potencjalnym klientem. Pozwala skupić się na konkretnym odbiorcy poprzez dostarczenie odpowiedniego przekazu i zachęcenie do interakcji. Przykładem marketingu bezpośredniego może być telemarketing, wydarzenia branżowe takie jak targi i inne spotkania twarzą w twarz czy działania door-to door.
Przeczytaj również: Koncepcja 5P – strategia Marketing Mix
Kanały online
W dzisiejszym mocno cyfrowym świecie marketing w znacznym stopniu opiera się na budowaniu relacji z klientem. Stawia na interaktywność, ale także różnorodność platform marketingowych. Wybór odpowiednich kanałów komunikacji powinien zależeć od branży i potrzeb grupy docelowej.
Odpowiednio wypozycjonowana i zoptymalizowana pod kątem SEO strona internetowa to baza. To właśnie tam trafiają klienci, gdy wpisując konkretne zapytanie w wyszukiwarkę, odnajdują to, czego poszukują. W ślad za witryną www idą blog oraz reklamy Google Ads. Dzięki prowadzeniu bloga, bogatego w wartościowe treści, łatwo nawiązać interakcję z grupą docelową.
Z kolei kanał komunikacji marketingowej, jakim są reklamy Google Ads, stanowią lwią część strategii wielu firm. Dzięki nim mogą w niedługim czasie trafić do wybranej przez siebie grupy docelowej. Wysoka pozycja w wyszukiwarce zdecydowanie zwiększa szansę na interakcję ze strony potencjalnego klienta. Ze stroną internetową związany jest także e-mail marketing, czyli wysyłka spersonalizowanych e-maili poprzez pocztę elektroniczną.
Facebook, Instagram, LinkedIn czy TikTok to Social Media, które obecnie traktowane są przez firmy jako jedne z najważniejszych kanałów komunikacji marketingowej. Dzięki nim łatwo dotrzeć do odpowiedniej grupy demograficznej, budować z nią relacje oraz zaangażowanie.
Co wybrać?
Aby odpowiednio dobrać kanały komunikacji marketingowej, warto wziąć pod uwagę czynniki takie jak cel biznesowy, grupa docelowa, budżet i konkurencja. Tylko dzięki ich synergii i przemyślanej strategii firma ma szansę na zbudowanie solidnej marki, która będzie cieszyć się zaufaniem klientów.
Autor tekstu: Karina Dłużewska

Jako człowiek ciekawy świata i dobry obserwator mam szeroką perspektywę i lekkość pisania na wiele tematów. Dzieląc życie między Polską a USA, rutyna mi nie grozi, co z pewnością wpływa na moją kreatywność.
