Pierwsze wrażenie wywiera się tylko raz. W świecie biznesu to nazwa firmy jest jak imię i nazwisko, nią się przedstawiasz. Dlatego właśnie tak ważne jest umiejętne wykorzystanie wszelkich możliwości, by dzięki słowom zachęcić potencjalnych klientów do współpracy, by generować zyski, rozwijać się i w efekcie znaleźć się wysoko na liście wyszukiwania Google. W tym artykule znajdziesz zasady skutecznego namingu.
Jaka nie powinna być nazwa firmy?
Zacznijmy od tego, czego należy unikać przy tworzeniu swojej marki. Pamiętaj, że nazwa firmy to jej dane, które są ogólnodostępne dla wszystkich. Dlatego, nawet jeśli masz genialny pomysł, sprawdź, czy nie wpadłeś w którąś z pułapek, opisanych poniżej. Imię i nazwisko twojej firmy nie powinno:
- być oklepane, sztampowe, gubiące się pośród innych,
- być trudne do napisania, przeczytania czy wymówienia (jak sieci zagranicznych sklepów, które każdy wymawia tak jak mu wygodnie),
- wprowadzać w błąd czy być wulgarne.
Jaki powinien być naming?
Są trzy niezaprzeczalnie najważniejsze cechy, które opisują dobrą, chwytliwą i poprawną nazwę.
- Prostota – by klient mógł łatwo odnaleźć firmę w Internecie,
- Ponadczasowość – by za kilka lat nie płacić niepotrzebnie za rebranding, ponieważ to, co w tym roku jest modne, za pięć lat już niekoniecznie będzie miało pozytywny wydźwięk czy skojarzenia,
- Zapadanie w pamięć – by łatwo zapamiętać nazwę firmy i przekazać ją rodzinie i znajomym.
Oprócz tego warto mieć na uwadze takie aspekty jak: przesłanie marki, jej unikalność, potencjał do tworzenia submarek i rozszerzeń, pozytywne znacznie czy dobry wygląd.
Proces tworzenia nazwy firmy, czyli naming
Jak podjeść do samego procesu tworzenia nazwy? Poniżej znajduje się kilka, najważniejszych kroków, które każdy powinien znać, a gdy zrozumie ich celowość, zastosować w procesie twórczym.
Zrozumienie istoty biznesu a nazwa
Słowa lub słowo, jakie wybierzesz, musi mieć związek z branżą, w której będzie działać przedsiębiorstwo. Zachęć swoich przyszłych klientów do zapoznania się z firmą i jej ofertą, a nie tylko nazwą. Pamiętaj, że to szkielet twojego biznesu, możesz ją zmieniać co roku, ale jest to kosztowny i niepotrzebny zabieg, utrudniający pracę i odnalezienie firmy przez klientów.
Burza mózgów
Nawet najmniej istotne propozycje powinny zostać zapisane. Może dzięki nim doznamy nagle oświecenia i trafimy w nazwę idealną? Zdobądź się na kreatywność, wykorzystaj wszelkie możliwe narzędzia, które mogą ci pomóc, takie jak słowniki synonimów. Nie zapominaj o zaufanych ci osobach, może one wymyślą jakąś perełkę? Nie stosuj żadnych ograniczeń, by w dalszych etapach pozwolić sobie na weryfikację i pozostawienie tylko najlepszych propozycji. Dobrze jest przez cały ten proces przejść z kilkoma zaufanymi osobami, które mogą podpowiedzieć, co jest dobrym, a co złym pomysłem dla potencjalnego klienta.
Weryfikacja
Odrzuć te nazwy, które wydają się być brzydkie, nieciekawe, odpychające, z negatywnym brzmieniem, modne w danej chwili, zbyt sztampowe, za trudne do zapamiętania. Pozostaw takie, które nie są idealne, ale gdy się do nich coś doda lub zmieni, to mogą mieć duży potencjał. Nie dawaj szans tym, które nie nawiązują do profilu firmy.
Modyfikacja i skojarzenia
Masz zapewne kilka dobrych i złych pomysłów, to właśnie jest odpowiedni czas na uruchomienie wyobraźni i kreatywności. Baw się słowami, łącz je bez strachu i zobacz, co z tego wyjdzie. Nie bój się eksperymentować. Może coś szalonego okaże się strzałem w dziesiątkę.
Kreślenie i sprawdzanie domen
To jest najbardziej żmudny i nudny etap, który czeka każdego, kto tworzy nazwę firmy. To właśnie teraz odpadnie zdecydowana większość naszych „najlepszych” pomysłów, bo ktoś był szybszy i już wcześniej od nas zarejestrował swoją działalność, a jej nazwę w urzędzie patentowym.
Analiza i wybór kilku najlepszych propozycji
Teraz trzeba wrócić do pierwszego punktu – czyli istoty biznesu czy inaczej, profilu firmy. Sprawdzamy nazwy pod każdym kątem: biznesowym, brzmienia, łatwości zapamiętywania, skojarzeń pozytywnych i negatywnych. Znów zmniejsza się lista dostępnych pomysłów i zostaje już naprawdę tylko kilka.
Ostateczny wybór
Oto ostatni krok w wyborze nazwy przedsiębiorstwa. Najlepiej do każdej propozycji zadać sobie serię pytań, które ułatwią i tak trudny wybór. Czy nazwa:
- Przekazuje przesłanie marki?
- Jest unikalna?
- Prezentuje się dobrze wizualnie?
- Ma potencjał do tworzenia mniejszych, nowych marek?
- Jest łatwa do skojarzenia i zapamiętania?
- Czy skojarzenia do niej są pozytywne?
- Czy nie jest związana z chwilową modą?
Jeśli na wszystkie pytania odpowiesz twierdząco, to bądź z siebie dumny, nazwa jest gotowa. Może nawet masz kilka opcji do wyboru. To twoja pierwsza decyzja biznesowa, jedna z najważniejszych, jaką podejmiesz, bo przecież jest to wizytówka twojej firmy.
Przeczytaj także: Cele firmy – jak je wyznaczyć?
Naming – podsumowanie
Najważniejsze cechy nazwy to prostota, łatwość w zapamiętaniu i zapisaniu oraz ponadczasowość. Warto pamiętać, by nie dać ponieść się modzie ani własnemu entuzjazmowi. Tutaj liczy się jakość i zadowolenie klienta, który lubi wszystko, co jest dobre, solidne i w dobrej cenie.
Autor tekstu: Anna Rzeźniczek