Czym są peaki sprzedażowe, kiedy występują i jak wyjść im naprzeciw

Ceny rosną, inflacja szaleje, a my szukamy okazji zakupowych. Brzmi znajomo? Istnieją jednakże takie okresy w ciągu roku, kiedy zniżki na pewne produkty są szczególnie atrakcyjne. To tzw. peaki sprzedażowe. Warto zainteresować się tematem, ponieważ można wówczas zaoszczędzić pieniądze bądź stracić, w zależności od sposobu postępowania i zapotrzebowania jednocześnie.

Czym są peaki sprzedażowe?

Precyzując, peaki (z ang. szczyty) sprzedażowe to wspomniane cykliczne okresy sprzedaży towarów po zaniżonych cenach, które są szczególnie korzystne tak dla kupujących, jak i dla sprzedających.

Z jednej strony pozwala to sprzedającym na pewną reklamę i uaktywnienie „apetytów” nabywców, z drugiej dla tych ostatnich jest to znakomita szansa na uzupełnienie garderoby w ubrania czy wymianę sprzętu elektronicznego na nowy. Są to chyba dwa najbardziej pożądane rodzaje towarów w ramach peaków sprzedażowych.

Dodam jednakże, że mogą one być zgubne, zwłaszcza dla osób (jak już nadmieniłem powyżej), którzy nabywają ponad miarę, ale to już zupełnie inna historia.

Okresy występowania peaków sprzedażowych

Peaki sprzedażowe przypadają głównie na okres drugiej połowy roku kalendarzowego. Zacznę niechronologicznie. Myśląc o wyprzedażach, nasuwa się na myśl tzw. Black Friday (ang. czarny piątek). Tradycja, która dobrych kilka lat temu zawitała do Polski z USA. Przypada ona na koniec listopada. Rozszerza się natomiast na Black Week (czarny tydzień), po którym następuje Cyber Monday (cyfrowy poniedziałek). Promocje są wówczas zróżnicowane, z reguły od 20 do nawet 80% na niektóre mniej chodliwe towary.

Kolejnym peakiem sprzedażowym jest ten bożonarodzeniowo-sylwestrowy. Mikołajki (6 grudnia), święta Bożego Narodzenia (25–26 grudnia) i poprzedzająca je Wigilia (24 grudnia) oraz okres przed Sylwestrem (31 grudnia) to czas zakupu jedzenia, ale co ważniejsze w tym miejscu – prezentów i ubrań na zabawę sylwestrową. Znakomita okazja dla sprzedających, kiedy to nabywcy mają więcej czasu i w związku z czym, nie zwracają na niego tak dużej uwagi, jak i nie liczą się zbytnio z wydawaniem pieniędzy.

Przeczytaj również: Quick commerce – co to jest i jak działa

Ostatnim, tylko pozornie mniej komercyjnym, peakiem sprzedażowym jest ten związany z powrotem dzieci do szkół (tzw. Back To School). Przypada on, jak wiadomo, na przełom sierpnia i września. Skupia się, co oczywiste, na zakupie książek, zeszytów, przyborów piśmienniczych, ale nie tylko ich. Są to również rzeczy kosztowniejsze, jak plecaki, torby czy ubrania i na nich skupiają się głównie promocje.

Pamiętajmy, że oprócz tych okresów mamy jeszcze np. nieco mniej komercyjne od Bożego Narodzenia święta wielkanocne, oferty wakacyjne typu last minute itp.

Jak przygotować się na nadejście peaków sprzedażowych?

Wydaje się, że w pierwszej kolejności należy ocenić popyt na towary w nadchodzącym sezonie na podstawie monitorowania sytuacji z sezonów poprzednich, tak aby oszacować ilość potrzebnego towaru, i co się z tym wiąże, liczbę potrzebnych pracowników oraz logistykę.

Drugim elementem przedsięwzięcia jest szczególna dbałość o szeroko pojętą dostępność produktów w sieci. Powinno to mieć miejsce nieustannie, ale okresy peaków sprzedażowych są znakomitą okazją na „lifting” w tym zakresie. Kluczowe jest tutaj zatem zatrudnienie bardzo dobrego copywritera, który stworzy, bądź uaktualni, odpowiednie treści na stronie sprzedażowej firmy oraz na jej blogu. Następną ważną rzeczą jest optymalizacja tej treści pod kątem SEO, a więc zawarcie fraz kluczowych, najlepiej long tail (ang. długi ogon), czyli fraz składających się z więcej niż trzech wyrazów, będących niejako już opisem produktu.

Peaki sprzedażowe i troska o klienta

Istnieje wiele szczegółów, o których należy pamiętać przy okazji peaków sprzedażowych. Bądźmy wrażliwi zatem na to, żeby wyjść naprzeciw nabywcy. Poznajmy jego archetyp, a więc, co za tym idzie, jego potrzeby. Bazujmy na wcześniej dokonywanych przez niego zakupach. Pamiętajmy o takich czynnikach jak: płeć, wiek, status społeczny czy zainteresowania klienta.

We wszystkich powziętych elementach przedsięwzięcia powinien być jeden nadrzędny – troska o dobro kupującego, o której może przy następnej okazji.

Autor tekstu: Zbigniew Zwoliński

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *