SEO – czym jest i jak z niego korzystać?

Internet służy do pozyskiwania informacji, rozrywki oraz robienia zakupów bez wychodzenia z domu. Czy wiedziałeś, że układ stron w wyszukiwarkach internetowych wcale nie jest przypadkowy? To, jaka strona znajduje się na szczycie listy, zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest pozycjonowanie SEO. Czym jest i jak je wykorzystać? Czytaj dalej!

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to, jak sama nazwa podpowiada, optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe. Są to działania, które mają za zadanie osiągnięcie przez stronę jak najwyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz. Pozycjonowanie SEO jest istotne dla zwiększenia widoczności strony, co z kolei przekłada się na zwiększenie zysków. Jest to z pewnością jeden z najważniejszych elementów promowania marki oraz samego marketingu internetowego.

Jak korzystać z SEO?

Oczywiście istnieją specjaliści, którzy pozycjonowaniem SEO zajmują się na co dzień. Jak najbardziej możemy skorzystać z ich usług. Jednak, jeśli chcesz zająć się tym samodzielnie, żaden problem! Będzie to wymagać sporo czasu i cierpliwości, jednak dla wytrwałych, wszystko jest praktycznie na wyciągnięcie ręki. Zacznijmy od początku.

Kilka podstawowych zasad:

  • publikuj treści, które zawierają tzw. słowa kluczowe (np. nazwa marki, produktu, oferowane przez ciebie usługi lub inne frazy, które występują w formie pytania) – pamiętaj, aby sprawdzać, czy wybranie przez ciebie słowa kluczowe są wyszukiwane przez internautów,
  • zadbaj o przejrzystość strony – dodawaj nagłówki, zdjęcia oraz podpisy alternatywne do nich, linki wewnętrzne powiązane z treścią strony etc.,
  • przeanalizuj swoją konkurencję – zrób rozeznanie jak wygląda aktualny rynek, w którym się znajdujesz. Sprawdź, jak wyglądają inne strony, na czym się skupiają, co jest ich największym atutem oraz wadą,
  • wybierz grupę docelową – określenie, do jakiej grupy chcesz skierować swój produkt, usługi etc. pomoże ci w dobraniu odpowiedniej formy prowadzenia strony,
  • pamiętaj o dodawaniu aktualnych oraz rzetelnych treści – ważne jest to, żeby internauci mieli dostęp do sprawdzonych i aktualnych informacji,
  • zadbaj o odpowiednią długość oraz jakość tekstu.

To tylko kilka istotnych zasad, które pomogą ci przy pozycjonowaniu strony pod SEO. Czynników jest naprawdę wiele, więc z pewnością będzie to wymagało trochę pracy oraz wytrwałości.

Przeczytaj również: Jak tworzyć nagłówki SEO?

Czego unikać przy pozycjonowaniu SEO?

Skoro mamy już przedstawione podstawowe zasady korzystania z SEO, przejdźmy do tego, od czego należy uciekać:

  • nie nadużywaj słów kluczowych – są one ważne, jednak powinny być naturalnie użyte w tekście, ich przesyt może sprawić, że treści będą nieprzyjemne dla oka i męczące dla odbiorcy,
  • nie dodawaj nadmiernej ilości linków – strona będzie mało przejrzysta i trudna do przyswojenia,
  • nie kopiuj treści z innych stron – pamiętaj o tym, żeby tworzyć własne teksty i nie narażać się na niepotrzebny plagiat,
  • nie ukrywaj fraz kluczowych – wyszukiwarki widzą ukryte słowa kluczowe, które często są zamieszczane białą czcionką na białym tle w celu zwiększenia widoczności strony. Jest to nieskuteczna i szkodliwa metoda, która zdecydowanie nie pomoże w pozycjonowaniu strony.

Tego typu błędy zdecydowanie nie pomogą w osiągnięciu sukcesu. Pamiętaj, że konkurencja jest duża, więc każde potknięcie może być szkodliwe dla twojego interesu.

Czy SEO jest dla każdego?

Odpowiedź na to pytanie może być zaskakująca: i tak, i nie. Oczywiście SEO jest bardzo przydatne w pozyskiwaniu nowych klientów oraz w utrzymaniu się na rynku. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ten zabieg wymaga przede wszystkim czasu oraz wytrwałości. Jest to długotrwały oraz często kosztowny proces, który może być męczący. Należy też zwrócić uwagę, że wszystko zależy od branży oraz zasięgu. Dlatego istotne jest, by zastanowić się, czy jest konieczne w naszym przypadku.

Jakie są korzyści SEO?

Już wiemy, że SEO jest bardzo istotne, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Jednak co poza tym?

  • Pomaga w budowaniu marki,
  • buduje zaufanie klientów,
  • pomaga w walce z konkurencją,
  • zwiększa widoczność strony,
  • przyciąga więcej klientów,
  • zwiększa świadomości marki.

Jak widać, korzyści jest naprawdę wiele. Pozwala nam także na analizę rynku, wyników sprzedażowych oraz aktywności na stronie.

Kilka słów podsumowania o SEO

SEO optymalizuje strony pod wyszukiwarki internetowe, żeby osiągnęły jak najwyższe pozycje. W tym celu używaj słów kluczowych, zadbaj o przejrzystość strony, dodawaj aktualne oraz rzetelne treści odpowiednie do twojej grupy docelowej. Unikaj nadużywania fraz kluczowych, nie kopiuj treści z innych stron i nie dodawaj nadmiernej ilości linków. Pozycjonowanie SEO wymaga czasu, wytrwałości oraz może być kosztowne, dlatego zastanów się, czy jest konieczne dla twojej firmy. Mimo to SEO posiada wiele pozytywnych cech, m.in. pomaga w budowaniu marki, pozyskiwaniu klientów oraz w walce z konkurencją.

Autor tekstu: Weronika Jemioło

Nazywam się Weronika Jemioło i jestem studentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej ze specjalizacją copywriting and content writing. Ukończyłam kurs copywritera w Akademii Content Writer, zdobywając praktyczne umiejętności w tworzeniu treści. Prywatnie jestem pasjonatką wycieczek górskich, gdzie czerpię inspiracje do swojej pracy.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *