Mogłoby się wydawać, że uzbrojeni w lekkie pióro i potrzebną wiedzę mamy wszystko, aby napisać idealny artykuł. Nic bardziej mylnego. Nawet jeśli stworzysz dzieło swojego życia, ale nie zadowolisz algorytmów Google, może się okazać, że Twoja praca przepadnie w odmętach Internetu. Dzisiaj o tekstach SEO-friendly.
SEO – friendly content
Prowadzisz blog tematyczny, sklep internetowy czy portal informacyjny – niezależnie od tego, jaką formą działalności w sieci się zajmujesz, aby o Twoim istnieniu dowiedziało się szersze grono odbiorców, musisz zaprzyjaźnić się z botami Google. Trzymając się określonych wytycznych, o których sobie za chwilę opowiemy, tworzysz tzw. SEO-friendly content. Sprawiasz w ten sposób, że Twoja strona jest lepiej pozycjonowana w wyszukiwarce i zwiększasz szanse na to, że zostaniesz zauważony przez potencjalnego klienta.
Jak pisać teksty SEO-friendly?
Boty Google to jedno, ale tworząc treści, nie możemy zapominać, że kierujemy je do ludzi, tak więc z jednej strony SEO-friendly, ale z drugiej i user-friendly, bo to właśnie użytkownicy są najważniejsi. To im mamy pomóc, odpowiedzieć na ich pytania i potrzeby. Google podpowiada nam jedynie, jak do nich dotrzeć. Pochylmy się nad kluczowymi pojęciami, które w tym pomagają.
Słowa kluczowe
Wybierając zagadnienie, którym chcemy się zająć, musimy wyeksponować słowa kluczowe, czyli najczęściej wyszukiwane frazy związane z Twoim tematem. Można w tym momencie postawić na intuicję, ale nawet najbardziej doświadczony copywriter posłuży się dostępnymi narzędziami, takimi jak Google Keyword Planner czy Answer The Public. Umieszczając takie słowa w tekście, Twój content z większym prawdopodobieństwem wyświetli się w odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Przeczytaj również: Jak tworzyć nagłówki SEO?
Struktura treści
Czy nam się to podoba, czy nie, większość internautów nie czyta tekstów od deski do deski, a jedynie skanuje je wzrokiem w poszukiwaniu najistotniejszych informacji. W związku z tym bardzo ważne jest, aby boldować i podkreślać kluczowe słowa, które pozwolą czytelnikom sprawniej poruszać się w obrębie artykułu. Poza tym wyszukiwarki Google takie pogrubione słowa traktuje jako ważniejsze od reszty i indeksuje konkretną podstronę na właśnie te frazy.
Należy też pamiętać o stosowaniu nagłówków H1-H6. Dzięki temu treść będzie bardziej przejrzysta dla czytelnika i łatwiejsza do interpretacji dla botów. Stosuj zasadę piramidy, tzn. najważniejsze informacje umieszczaj na początku i stopniowo zagłębiaj się w temat.
Unikatowość
Tekst na pewno nie będzie SEO-friendly, jeśli nie będzie Twój. Google bardzo skutecznie zwalcza kopiowane treści. Oczywiście inspiracja to nic złego i nikt nie każe Ci wymyślać koła na nowo, ale staraj się pisać po swojemu. Bądź kreatywny. Pamiętaj, że możesz zostać posądzony o plagiat, nawet duplikując treści wewnątrz własnej witryny. Jeśli prowadzisz sklep internetowy i skopiujesz opis produktu, wrzucając go do tekstu blogowego, zostanie to zakwalifikowane jako duplicate content.
Linkowanie wewnętrzne
Coś, co lubią zarówno realni użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek. Linkowanie to doskonały sposób na opisywanie słów kluczowych, a także zaprezentowanie bogatego contentu Twojej strony. Pisząc na jakiś temat, możesz zwrócić uwagę czytelnika na inne zagadnienie związane z podjętym przez Ciebie problemem, którego rozwinięcie użytkownik znajdzie w innym podlinkowanym przez Ciebie artykule. Jeśli zrobisz to umiejętnie, odbiorcy mogą spędzić na Twojej witrynie długie godziny, utwierdzając się w przekonaniu, że jesteś właśnie tym człowiekiem, którego szukali.
SEO-friendly – podsumowanie
Algorytm Google to skomplikowany i wbrew pozorom mądry mechanizm, który „ukarze” Cię za wszelkie niedociągnięcia. Oczywiście poza wspomnianymi powyżej kwestiami jest wiele innych, na które musisz zwrócić uwagę, tworząc treści SEO-friendly. Wśród nich znajduje się ta najbardziej oczywista – tekst przede wszystkim powinien być merytoryczny, rzetelnie przygotowany oraz pozbawiony błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Ani wyjątkowość podjętego przez Ciebie tematu, ani świetnie dobrane słowa kluczowe nie pomogą Ci w trafieniu do ludzi, jeśli „wyłożysz się” na najbardziej podstawowym zadaniu.
Autor tekstu: Daniel Dobrowolski